Transportbilarna – Alla intervjuer
Totalt åtta transportbilsmärken är med i årets generalagentenkät. Här intervjuar vi både representanter för generalagenter och återförsäljare som kommenterar resultaten.
1 ÅF vet vår långsiktiga strategi
– Återförsäljarna vet vår långsiktiga strategi. Vi har inga ambitioner att bli återförsäljare och ta över deras roll. De är duktiga på det de ska göra och vi ska vara duktiga på det vi ska göra. Vi har ett delat ansvar. Det säger Per Håkansson på Isuzu.


2 Reservdelar och biltillgång sticker ut
Mercedes-Benz transportbilars Fredrik Sidnäs gläds över de positiva betygen. “Fantastiskt roligt med höga betyg, vilket bekräftar vårt starka varumärke”, säger Fredrik Sidnäs. Förra året hade Mercedes-Benz, som många andra märken, brist på bilar att sälja och det såldes fler bilar än som fanns i lager. De hade också en stor backlog med bilar som väntade på leverans.
3 Stora förbättringar för VW transportbilar
– Jag känner tillit till att leveranssituationen kommer återställas till helt normala nivåer nästa år. Frågorna om delning av kunddata ska vi också titta på för att förstå vad som ligger bakom. Som marknadsledare måste man ju vara bra på nästan allt. Det säger VW Transportbilars märkeschef Helmut Löb.

Bättre och sämre än index
Tre märken har förbättrat sitt index medan fem märken har försämrat sitt index.
Bättre än index
De här märkena har procentuellt förbättrat sitt placeringsindex jämfört med i fjol.
Märke | Ökning (%) |
---|---|
Peugeot | 50 |
Opel | 32 |
Citroën | 19 |
Sämre än index
De här märkena har försämrat sitt index jämfört med i fjol.
Märke | Minskning (%) |
---|---|
Nissan | -5 |
VW | -5 |
Toyota | -14 |
Isuzu | -15 |
Mercedes | -18 |