Bilplast inom tunga fordon tar form
Anders Kling som är den som driver projektets praktiska delar från MRFs sida.
– Vi har identifierat de olika plastsorterna och även gjort testreparationer på plastdetaljerna från de tunga fordonen. Testresultaten är lovande, säger Anders och fortsätter:
– Nu är vi startklara för utrullning av projektet, i en inledningsfas kommer de deltagande företagen att behöva utbildning inom plastreparationer. Allt för att genom ökad kunskap öka intresset för att reparera plastdetaljer på tunga fordon.
Enligt Jan Olvenmo och Anders Kling finns följande att beakta:
Bilplastreparationer på tunga fordon inte lika självklart som för personbilar, här finns nya utmaningar som till exempel …
- Ledtider – för ett fordon i yrkestrafik är up-time nummer ett, här behöver projektet hitta ett bra och enkelt sätt att hantera logistiken
- Utbytessystem är något som projektet kommer att fokusera på
– Positivt är att plastdetaljer på tunga fordon är tillverkade av plastmaterial som inte har riktigt samma sammansättning som på en personbil. Dessa plastmaterial är mer lättreparerade än plastmaterialen som finns inom personbilssidan.
– När det gäller utbildning, sÃ¥ innebär det att bÃ¥de teknik och reparationsmetoder är gemensamma med personbil.
Jan Olvenmo och Anders Kling
Anders berättar att man har tittat på vilka utmaningar som det finns för att starta med plastreparationer inom tunga fordon.
– Vi hör från försäkringsbolagshåll att det lagas väldigt lite plastdetaljer inom tungt. Utöver det tidigare nämnda, måste vi även arbeta med inställningen hos personal som jobbar med skadereparationer, såväl internt på verkstäder som bland försäkringsbolagens tekniker, berättar han. En annan springande punkt, enligt Anders Kling, är att skadeverkstaden idag inte har någon egen plastreparatör, utan anlitar en extern reparatör.
– Här kommer motivationsfrågan in för den inblandade interna personalen. Detta är viktiga delar inom projektet, enligt Anders Kling.
Nu är projektet nära uppstart. Sedan tidigare har det etablerats en dialog med fordonstillverkare/generalagenterna och återförsäljarföreningarna.
– Huvuddragen på spelplanen är i grunden klar, nu väntar vi på besked från skadeverkstäderna, avslutar Anders Kling.