Citroën 2019 - MRF

Citroën 2019

Förra året präglades av SC Motors stora omorganisation, och missnöjet var delvis stort från ÅF-kåren. Några slutade till och med att sälja märket. Men nu är den nya organisationen på plats, försäkrar GA, även om det fortfarande finns regionchefstjänster som är obesatta.

– På många områden tycker ÅF att det är hyfsat och på många områden tycker ÅF att det går att förbättra saker, säger Anna Ulfvin när hon sammanfattar sin syn på GA-enkätresultatet.

Hon har bara varit försäljningschef, eller Brand Manager, en knapp månad när intervjun görs, och kommer närmast från posten som servicemarknadschef på Hyundai.

På många viktiga frågor går märket framåt, från ett medelbetyg vid två eller därunder till att hamna mellan en tvåa och en trea. Det gäller till exempel om Citroën har en bra organisation, bra personal och om man känner en stark support från GA. Det är bättre, men inte så bra.

Hur ska 2019 bli ännu bättre?

– Vi har utökat kompetensen på en rad områden, till exempel inom marknadsstöd, servicemarknad, försäljning och distribution. Vi ser redan att det är en mer positiv anda nu. Handlarna är gladare även om de inte är helt nöjda. Jag tror att de upplever en bättre support redan.

Hon berättar att satsningen på att sälja via nätet av vissa ÅF kan ha uppfattats som att GA inte längre har varit så måna om ÅF. Det är fel, försäkrar hon.

Att GA inte var ute och träffade så mycket ÅF under omorganisationen bidrog kanske till den bilden. Men det ska bli ändring på det, berättar den nye chefen som redan varit ute på ett par regionträffar. Hon ska ägna en stor del av våren till att träffa ÅF.

– Det handlar om att ta in ÅF:s åsikter. Kommunikation är A och O, och det är viktigt med en tät dialog med ÅFF-styrelsen. Nu gäller det att få handlarna att vilja sälja Citroën igen.

Trots era utmaningar går ni tydligt framåt på garantifrågor och reservdelar. Varför?

– Jag tror att det beror på en strategi att jobba konsekvent och att vara lyhörd. Garantifrågor är viktiga frågor och vi vill att det ska finnas en lönsamhet där. Vi har också tittat över marginalstrukturen för reservdelarna.

När det gäller hur ÅF uppfattar företagsledning och affärsvillkor gällande bilförsäljning ligger GA fortfarande nära en tvåa i medelbetyg.

– Det kan ha att göra med en förändring som gav lite lägre marginaler, men nu har vi korrigerat en del av detta.

Text och foto Rickard Jakbo