Tag betalt för TPMS-inställning
Enligt MRFs Joachim Due-Due är det en rekommendation att debitera kunden för detta arbete som i vissa fall kan vara både omständligt och tidkrävande för verkstaden. Det kan även ställa krav på för verkstaden kostbara instrument för att kunna utföra arbetet. Hur utbrett kravet är, det är svårt att veta enligt Joachim, men PSA-gruppens nya modeller och äldre Opel-modeller tillhör den kategorin.
Enligt Däckbranschens Peter Buhre är problemet, kravet, känt.
– Normalt sett så har en gummiverkstad utrustning för att återställa givare. Men det finns problem och då behövs support. Då det är vissa märken och modeller som är svåra, inleder Peter Buhre.
– Det kommer nya sensorer i en del bilar, som till exempel BMW. Detta för att försvåra för andra, vilket skapat ett behov som kräver specialinstrument. För att göra återställningen ställer BMW krav på att registrera däcksdimension, fabrikat, load index samt en QR-kod i svart-svart, fortsätter han och tillägger att andra besvärliga bilmärken är Toyota, Subaru, Renault och Suzuki
På fabrikat som använder ABS som givare, så finns det inga givare och därmed finns inga problem, enligt Peter Buhre.
– Men tar du VW, så har de i Tyskland kanske en fördelning på 50/50, medan i Sverige har de 85 procent utan givare och 15 procent med givare. Volvo har ca 80/20-fördelning och så vidare, förklarar Peter Buhre.
Hybridbilar har alltid givare.
En kommande utmaning är när TPMS blir krav för tunga fordon, inklusive släp. Men det ligger några år fram i tiden, enligt Däckspecialisternas Peter Buhre.