Ett gammalt fenomen har dykt upp igen på begagnatmarknaden. Det är bilhandlare som vill friskriva sig det konsumentsrättsliga ansvaret för begagnade bilar, långmilare eller äldre. Detta genom att kalla dem för ”reparationsobjekt”. Men så enkelt är det inte att frånsäga sig ansvaret eftersom konsumenträtten är väldigt tydlig inom den trafiksäkerhetsrelaterade delen av den obligatoriska varudeklarationen, VDN.

MRF ser allvarligt på fenomenet som varit bortstädat inom den organiserade bilhandeln sedan decennier.

– Många handlare förlorar i ARN vid allt för frikostig och diffus anvisning av begreppet ”reparationsobjekt”. Den formen av friskrivning anses i många fall som oskälig, säger MRFs jurist David Norrbohm.

– Samtidigt är det en möjlighet för bilbranschen med transparenta friskrivningar. Att avtala om en varas skick är trots allt inte i strid med Konsumentköplagens intentioner, säger David Norrbohm. Därför har MRF i samarbete med Konsumentverket i den senaste versionen av VDN tagit en fram en särskild röd ruta för reparationsobjekt, där orsaken/orsakerna till att bilen klassas som ett reparationsobjekt måste anges. Att göra en begtest samt fylla i VDN korrekt, notera slitaget, redan från början är nyckeln till en bra bilaffär.

Bilhandel

Förarbetet med nya gruppundantaget intensifieras

Både de vertikala och generella gruppundantagen som gällt för motorbranschen inom EU sedan 2010 ska utvärderas...

Läs mer

MRFs Stora Pris – slutkandidater klara

Juryn för MRFs Stora Pris har tagit fram fem slutkandidater bland alla nominerade. Vinnaren kommer att...

Läs mer

Seminarium – Säkerhetsgruppen för fordonsfrågor

Säkerhetsgruppen för fordonsgruppen inbjuder till sitt årliga informationsmöte och erfarenhetsutbyte, 14 november 2019, kl 13.20-16.15 +...

Läs mer
Visa alla