Attityden sätter käppar i motorbranschens hjul
Seminarium: Kompetensförsörjningen i motorbranschen
Plats: Motorbranschens tekniska gymnasium, Göteborg
Medverkande: Pär Gustafsson (L) ordförande utbildningsnämnden, Thomas Kronståhl (S) ledamot riksdagen utbildningsutskott, Malin Lernfeldt ledarskribent Liberala nyhetsbyrån. Linneá Larsson Volvo Cars, Björn Larsson ordf Motorbranschcollege.
Moderatorer och arrangör: Mathias Haag och Anders Östberg, MRF
Det kan konstateras att de elever som går ut gymnasieskolans fordons- och transportprogram i regel får jobb direkt efter examen. Samtidigt händer mycket i branschen när det gäller teknikutveckling och digitaliseringen, men det är inte tillräckligt många som söker sig till utbildningarna. Varför är det så och vad kan göras åt det?
Deltagarna hälsades välkomna av rektorn vid MTG, Tomas Savinainen. Anders Östberg, opinion och samhälle på MRF, introducerade kort vilka frågor som MRF driver generellt och ledde sedan in på dagens ämne. Därefter presenterade Mathias Haag, regionansvarig för skolfrågor, MRF, sex olika områden där branschen ser förbättringspotential och betonade ett antal saker.
Branschen måste ges avgörande inflytande över den gymnasiala utbildningen genom lokala och nationella branschråd. Så kan kunskapen om situationen öka och de faktiska behoven på arbetsmarknaden mötas. Det behövs också lärlingsutbildningar och yrkesprov så att övergången mellan utbildning och jobb sker på ett bra sätt.
Han lyfte även fram behovet av flexibelt utformade gymnasieprogram och kompetenta lärare/studievägledare.Gymnasieskolans programstruktur måste ses över så att den kan möta alla behov. Det ska vara möjligt att få högskolebehörighet på fordonsprogrammet, men det ska också vara möjligt att inrikta sig mer på de praktiska delarna.
Linnea Larsson, Volvo Cars, var inne på samma väg och efterlyste därtill förändrade attityder på samhällsnivå. Bara på teknikersidan saknar vi 5 – 6000 personer kommande åren. Det vore även önskvärt med fler kvinnor i branschen. Vi måste börja uppvärdera praktiska kunskaper och göra barn och unga nyfikna på hur saker fungerar redan från början.
Diskussion med en panel av politiker och media som bestod av Pär Gustafsson (L), ordförande i utbildningsnämnden Göteborg, Tomas Kronståhl (S), ledamot av utbildningsutskottet och Malin Lernfelt, skribent vid Liberala Nyhetsbyrån.
Tomas Kronståhl lyfte fram en positiv inställning till bilen som frihetssymbol, inte minst för arbetarfamiljer. Han lyfte även fram behovet av att uppvärdera de praktiska yrkesutbildningarna.
Yrkeshögskolan är en viktig utbildningsform som leder till jobb. I den nya gymnasiepropositionen, som det råder bred politiska enighet kring, kommer också yrkesprogrammen att ge högskolebehörighet för att öka dess attraktivitet. Det behövs också bättre samverkan inom arbetsmarknadsregionerna där Göteborgsregionen kommit långt och tio kommuner samverkar här. Mer sådant behövs.
Pär Gustafsson konstaterade inledningsvis att ansökningarna till de praktiska gymnasieprogrammen ökat något i Göteborgsregionen under de senaste åren, men det är fortfarande bara 21 procent som söker sig hit. Mer måste göras och här är MTG ett gott exempel.
MTG är en juvel i vårt utbildningsutbud i Göteborgsregionen. Fler måste inse att detta är en ”top notch-utbildning” som leder till jobb med bra betalt. Det är dock svårt med praktikplatser. För att detta ska fungera ännu bättre måste mer samverkan till med branschen. Det livslånga lärandet måste uppmuntras.
Tomas Kronståhl gjorde avslutningsvis en summering av vad han tar med sig från diskussionerna.Det behövs ett lärlingssystem och mer handling på det här området! Yrkesprov och gesällbrev kan också vara verktyg. Lärare måste också ska kunna gå in och ut från jobbet som lärare för att hålla sig uppdaterade med praktiska yrkeskunskaper.