Segrar på nytt i tunga lastbilsklassen - MRF

Segrar på nytt i tunga lastbilsklassen

Stefan Strand, vd

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Att vi totalt sett går åt rätt håll. Vi rör oss dit vi vill och där vi ska vara.

Vad är du mest missnöjd med?

– Det finns en del saker kring information, utbildning och förståelse där vi behöver jobba mer. Även generellt vill vi höja lägstanivån ännu mer.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Jag vill fortsätta den här resan med fortsatt transparent dialog med alla återförsäljare. Enkätresultatet använder vi i vårt utvecklingsarbete med återförsäljarna. Det har vi gjort under alla de år jag har varit vd på Volvo Lastvagnar Sverige.

Volvo Lastvagnar följer upp fjolårssegern med en ny viktoria. Den här gången landar index på 118,5 och betygen är höga på de flesta områden.

Årets enkät är helt ny och därför går det inte jämföra resultaten bakåt. Frågorna har blivit färre, och de har utformats i samarbete med branschen för att de ska bli så relevanta som möjligt och bättre kunna fungera som utvecklingsredskap för generalagenter och återförsäljare. En som har anledning att vara nöjd med den nya enkätens utformning är Stefan Strand, vd för Volvo Lastvagnar Sverige. Återförsäljarnas betyg på generalagenten är riktigt bra. En jämnhet som imponerar och knappt några dåliga betyg alls.

– Vår känsla är att det ser bättre ut. Vi fortsätter det långsiktiga förbättringsarbetet tillsammans med återförsäljarna, säger han.   

På 41 av 57 frågor är Volvo bäst i klassen. Områden som prisas är samarbetet med märkesföreningen, satsningarna på sociala medier, kvaliteten på fysisk utbildning när det gäller försäljning, liksom den fysiska utbildningen på området service liksom utbudet av serviceavtal. Ytterst få frågor hamnar på den nedre halvan av betygsskalan, närmare bestämt tre: Digitala bokningssystem för service, respons på problem där lösningen inte är dokumenterad samt enkelhet i garantiadministrationen. Den sistnämnda är inte direkt en kioskvältare. Frågan har varit uppe i decennier på dagordningen, utan att betyget direkt har rakat i höjden.

– Det är delvis en fråga om utbildning, men också om system som används över hela världen. Men om man hamnar rätt från början i processen är det inte så komplicerat. Därför är utbildning viktigt, säger han.

Frågor om lönsamhet och bonussystem är inte heller frågor där betygen är på topp, även om de befinner sig på den övre halvan, det vill säga mer mot Mycket nöjd än Mycket missnöjd.

– Vi arbetar långsiktigt med återförsäljarnas lönsamhet, och den är viktig även för oss, säger han. 

Och långsiktigheten premieras på frågan om hur nöjda återförsäljarna är med generalagentens långsiktiga strategi för dem där betyget ligger på över 4,5. 

– Jag är superglad att vi är på rätt väg här och att vi har varit det under en rad år nu, säger Stefan Strand.

Han är trygg med att Volvo Lastvagnar nu går in i ett år med flera nya lanseringar och välfyllda orderböcker.

– Vi har produkter att erbjuda alla sorters kunder, vi ska inte förlora kunder på att vi saknar något i alla fall, säger han.

Text Niklas Aronsson Foto Anna Rehnberg

Dela via mail

ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Axel von Essen, Volvohandlarföreningen

Rekordår bakom sig

Det är medvind i relationerna med generalagenten och Axel von Essen på Volvohandlarföreningen ser positivt på det mesta i enkäten. Men visst finns det saker att förbättra, konstaterar han.

I fjolårets enkät trodde Axel von Essen på Volvohandlarföreningen att det skulle bli ett bra år. Och så rätt han fick! 2023 går till historien som det näst bästa lastbilsåret någonsin. Dessutom fortsätter Volvo Lastvagnar att vara marknadsledare i Sverige.

– Det är klart att sådana faktorer gör det lättare för återförsäljarna att svara på enkäten, säger han.

Axel är tillfreds med samarbetet med Stefan Strand och den övriga personalen på Volvo Lastvagnar. 

 – Det är kompententa personer som har väldigt mycket att göra, vilket gör att de inte alltid hinner återkoppla eller vara tillgängliga, säger han och fortsätter:

– Vi är helt eniga med generalagenten om den långsiktiga strategin. Vi har en rad nya produkter på gång och ett fantastiskt år bakom oss, och trots konjunkturen och räntorna så är marknaden ändå bra.

Men finns det då inget att slipa på? Jodå, precis som Axel redan hintat om så finns det några områden där Volvo presterar mindre bra. Det gäller till exempel det eviga sorgebarnet enkelhet i garantiadministrationen och tillfällen för utbildning inom service där betygen är njugga.

– Det är helt rätt som Stefan Strand säger att utbildning hjälper, men systemet kunde ändå ha varit mer intuitivt. Vi har även försäljningsbonusen som blivit sämre. Ett tredje område som kan bli bättre är dialogen med servicemarknadsteamet där det ibland tar för lång tid, säger Axel von Essen.

Men om man ska vara ärlig är detta småsaker. För några år sedan var han inte alls lika nöjd som nu. Nu finns en transparent dialog och ett bra samarbete, vilket manifesteras av de höga betygen på frågan om relationen med märkesföreningen.

– Vi har helt klart ett bättre klimat idag, men samtidigt är det viktigt att vi fortsätter att utmana varandra, säger Axel von Essen.

Text Niklas Aronsson Foto Fredrik Stehn