Prognos för tunga fordon 2025
MRF presenterar sin prognos för registrering av lastbilar över 16 ton i Sverige under 2025. Efter ett svagt 2024 med 5 230 registrerade fordon och en andel på 6,5 % rena elbilar, ser vi nu en fortsatt nedåtgående trend säger Tomas Engsund, ordförande i MRFs Tunga styrelse. Prognosen för 2025 pekar på 4 900 registrerade fordon, med en marginell ökning av elbilsandelen till maximalt 7 %.
Orsaker till nedgången
Den förväntade minskningen av registreringar kan tillskrivas flera samverkande orsaker där en avmattning i byggsektorn samt förseningar i flera stora infrastrukturprojekt är en del. Men den allmänna ekonomiska situationen bidrar också till det osäkra läget. Höga räntenivåer bromsar de stora investeringar som krävs för att elektrifiera fordonsflottan, vilket ytterligare hämmar utvecklingen mot ett mer hållbart transportsystem. Transportköpare är ännu inte villiga att betala det merkostnadspåslag som åkeriernas satsningar på eldrivna fordon eller ens HVO medför, vilket försvårar omställningen.
Utmaningar för eldrivna fordon
För eldrivna lastbilar kvarstår dessutom betydande utmaningar, trots en viss tillväxt i marknadsandelar. Tillgången till laddinfrastruktur och elkapacitet utgör ett centralt hinder för en snabbare ökning av elbilsflottan.
Gasdrivna fordon som alternativ
En positiv utveckling noteras dock för gasdrivna lastbilar som får ett uppsving tack vare EU:s godkännande om subventioner för alternativa bränslen. Denna utveckling kan bidra till att diversifiera bränslemixen i segmentet.
Sammanfattning
– Vi ser en utmanande marknadssituation för lastbilsindustrin under 2025, med minskad efterfrågan och fortsatt komplexa förutsättningar för eldrivna fordon. Samtidigt gläder det oss att gasdrivna alternativ kan få ett uppsving, vilket visar att branschen anpassar sig till nya regler och behov, säger Tomas Engsund.

ordf Tunga fordon
MRF fortsätter att arbeta aktivt med att stödja branschens omställning och förespråkar ökade investeringar i laddinfrastruktur och stöd för alternativa bränslen. Vi välkomnar en fortsatt dialog med beslutsfattare och andra intressenter för att säkerställa en hållbar transportsektor som då också tar hänsyn till att efterleva cabbotagetrafiken för en likvärdig konkurrensbild.