Vinnare i en svår bransch - MRF

Vinnare i en svår bransch

Volvo blir återigen etta på tunga sidan, efter att ha ökat på flera områden.

På tunga sidan har vi bara två aktörer; Scania och Volvo lastvagnar. Mercedes-Benz lastbilar säljs av Veho som själva är GA och Hedin, och antalet svarande var för lågt så resultatet blir inte statistiskt säkerställt. 

– Scania står i princip stilla medan Volvo har tagit tag i sina problemområden och jämnat ut sina tidigare ganska ojämna resultat, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF. 

Framför allt har Volvo lyft på de områden där de har varit sämre än Scania tidigare år. Ett exempel är eftermarknaden, där Volvo har gjort tydliga förbättringar, ett annat är enkelheten i administration där Volvo förut var sämre än Scania men nu är bättre. 

Tunga sidan når generellt inte upp till samma höga betyg som personbilarna. Volvos vinnande betyg motsvarar en trettondeplacering på personbilslistan. 

Klaus Silfvenius gissar att dessa genomgående ganska låga betyg beror på att lastbilar är en svårare produkt. 

 – Tunga sidan handlar mycket om servicemarknad och assistans, man har inte alls samma tyngd på nybil som personbilshandlarna. Jag tror inte att de är sämre på service, tvärtom är de duktiga, men kunderna har högre krav och miljön är lite kärvare och svårare. En åkare förlorar tusentals kronor på varje stilleståndstimme, så klart det ger annan atmosfär därute. Det tror jag är förklaringen till att resultaten alltid är lite sämre i den här delen av enkäten. 

Toppar i nästan alla frågor

Av enkätens totalt 57 frågor får Volvo bättre betyg än Scania på 49 frågor. Bland de frågor där Scania är bättre märks reservdelstillgången och lönsamheten för reservdelsförsäljningen. Vidare är Scania bättre när det gäller restvärdeshanteringen av begagnat (riskhantering). Man är även något bättre när det gäller systemstöd och koncept för försäljning av begagnade bilar.

Även på frågan om generalagentens åf-utveckling avseende marginalsystem och bonus för bilar toppar Scania före Volvo.

Dessutom uppskattas Scanias hemsida något mer än Volvos motsvarighet.

Synpunkter i öppna svar

I de öppna svaren tar återförsäljarna upp olika problem. På Scaniasidan tas utvecklingsavtalen upp. En återförsäljare tycker att de är bristfälliga och att de bör ses över. En annan anser att förståelsen och lyhördheten för de privata återförsäljarna är för dålig.

På Volvosidan anser en återförsäljare att bonussystemet är för komplicerat och inte driver affären. En annan återförsäljare efterlyser mer utstickande marknadsaktiviteter. En tredje upplever senfärdighet när det gäller skiften i marknadssituationen.