Nordisk studie från ICDP- Effekter av elbilar i verksamheten
ICDP har under våren 2025 genomfört en nordisk studie kring effekterna av elbilar i våra verksamheter. Enkäten har besvarats av återförsäljare i Sverige, Norge, Finland och Danmark.
Sammanfattning av ICDPs studie
INSIKTER
Kundlojalitet och servicebehov
Lojalitet: BEV-kundernas lojalitet mot återförsäljare tenderar att minska över tid och närma sig den för ICE-kunder. Detta innebär att svenska återförsäljare bör förvänta sig en minskning i lojalitet och därmed anpassa sina strategier för att behålla kunder.
Servicekostnader: BEV-ägare förväntar sig lägre servicekostnader jämfört med ICE-bilar, vilket innebär att återförsäljare måste justera sina arbetskostnader och serviceplaner för att möta dessa förväntningar.
Teknisk information och rådgivning
Rådgivning: BEV-ägare värdesätter teknisk rådgivning och praktisk information om BEV-relaterade tjänster. Svenska återförsäljare bör därför utbilda sina eftermarknadsrådgivare för att kunna ge detaljerade svar och råd.
State of Health (SoH) Tester
Efterfrågan: Marknaden för SoH-tester är ännu inte fullt mogen, men det finns potential, särskilt på begagnatmarknaden. Svenska återförsäljare bör överväga att erbjuda SoH-tester som en del av sina tjänster för att öka försäljningen av begagnade BEV. (Här har MRF tittat på flera olika leverantörer och kommer ha avtal med leverantörer som vi ser som möjliga)
MÖJLIGHETER
Utveckling av batterireparationscenter
Investering: Att investera i batterireparationscenter kan vara mer lönsamt än att installera 24/7 laddstationer. Här är mycket styrt av regler från tillverkare och generalagenter samtidigt som EU tittar på en mängd olika lagar och regler för cirkuläritet och återvinning. Så här gäller det att följa utvecklingen men ha det med i sina planer.
Anpassning till äldre bilar
Strategier: För att attrahera och behålla kunder med äldre bilar kan svenska återförsäljare implementera fasta prislistor för specifika jobb, använda återanvända och renoverade delar, samt utveckla specifika verkstadsformat.
Utnyttja uppkopplade bilar
Kundlojalitet: Uppkopplade bilar kan bidra till att öka kundlojaliteten och konkurrenskraften gentemot oberoende verkstäder. Där vi kan med hänvisning till regelverk från tillverkare bör därför fokusera på att utnyttja data från uppkopplade bilar för att förbättra sina tjänster och kundrelationer.
Utbildning och stöd
Utbildning: Återförsäljare bör erbjuda utbildningar för både tekniker och kundmottagare för att säkerställa att de har den kompetens som krävs för att hantera BEV-teknik och kundförväntningar.
JÄMFÖRELSE MED NORGE OCH DANMARK
Norge
Har kommit längst i omställningen till elbilar och visar att kundlojaliteten minskar när BEV blir mer vanliga. Detta är en viktig lärdom för Sverige att förbereda sig på liknande trender där man nu ser att efter att barnsjukdomarna på elbilar försvinner och därmed mycket garantijobb är arbetsmängd och intjänande 50 % om man inte börjar aktivt sälja andra tjänster.
Danmark
Går om Sverige i omställningen, mycket drivet av aggressiva incitament från Danske regeringen. Det innebar att man under 2024 importerade ca 150.000 nyare begagandae elbilar vilket kommer fortsätta påverka export från Sverige speciellt då danska kronan är knuten till en Eurokurs.
Här kan du ladda ner resultatet av återförsäljarnas åsikter i form av en PDF-fil.