Nationell plan för transportinfrastrukturen på rätt väg  - MRF

Nationell plan för transportinfrastrukturen på rätt väg 

Trafikverkets förslag till ny nationell plan för transportinfrastrukturen för åren 2026-2037 har nu lämnats till regeringen. Kvaliteten på de svenska vägarna har försämrats under decennier, något som MRF länge påpekat. Vi välkomnar därför att det blir ett rejält tillskott till underhåll och utbyggnad av vägnätet, vilket tidigare aviserats i infrastrukturpropositionen. Det är också klokt att de 1200 miljarderna fördelas på ett sätt som bättre speglar hur vi reser och transporterar oss, vilket innebär att vägarna prioriteras.  

– I takt med att befolkningen växer kommer också behovet av transporter att göra det. Samtidigt står Sverige inför en stor uppgift när det eftersatta underhållet ska tas igen. Nedbrytningen av vägarna har gått allt snabbare, och både det låg- och högtrafikerade vägnätet har kontinuerligt blivit allt sämre. Det är nu dags att ändra riktning och styra in på rätt väg igen, säger Anders Östberg, opinion och kommunikation, MRF, 

MRF välkomnar också att Trafikverket nu kommer att ompröva projekt som inte håller måttet och som efter utredning visat sig kosta för mycket. De ska kunna avbrytas eller utformas annorlunda framöver.  

Det är bra att man gör upp med synsättet att ”lagt kort ligger” vilket också regeringen och Riksrevisionen efterfrågat. På så sätt får vi så mycket infrastruktur för pengarna som möjligt. Då skapas bättre förutsättningar för både människors vardag, företagen och vår motståndskraft i kristider. 

Enligt Trafikverkets senaste basprognos för persontrafiken 2045 förväntas transportarbetet med bil att öka med ca 26 procent under perioden. Samtidigt blir antalet fordon allt fler. Nu finns över fem miljoner bilar samt över 700 000 lätta och tunga lastbilar i trafik, enligt myndigheten Trafikanalys. Det ökar kraven på ett robust vägnät anpassat för tyngre transporter av typen BK4 exempelvis.  

Personbilen fyller inte minst en viktig funktion för arbetsmarknaden. Bilresandet beräknas fortsatt stå för en dominerande del av resandet. Detta måste planeringen ta höjd för. Den nationella planen innehåller mycket som MRF länge efterlyst. Nu måste det bli verkstad av planen och resurserna måste användas på effektivast möjliga sätt.    


Anders Östberg, public affairs
Skicka ett mejl till Anders