Att formulera sitt egna
Huvudpersonen som intervjuas i vårt oktobernummer betonar bland annat vikten av att anställa en HR-chef.
Nu är det ju långt i från alla av oss som har tillräckligt stora organisationer för att ha en HR-chef, men jag studsade till lite positivt i fredags på Bilproffs skolledarkonferens där just en HR-chef var en av talarna, Bilias Tomas Gustafsson.
Det jag frapperades av var hur många positiva komponenter han kunde ange som “arbetsgivarerbjudande” till blivande medarbetare:
Exempelvis att arbetsmiljön är god, liksom förtjänstmöjligheterna, att utbudet av arbetstillfällen och vidareutbildning är stora.
På små arbetsplatser är det så himla lätt att grotta ner i de dagliga göromålen och tro att ens kvaliteter står skrivna i pannan på en. Det gör dom inte.
Jag tänker på det när jag själv sitter med en liten text där jag försöker formulera en del av alla små saker vi tar oss för för att tillfredsställa er läsare av Motorbranschen; hantverkskunnandet sitter i ryggraden sedan många år tillbaka och är inte helt lätt att precisera och plocka upp för att berätta om.
Det kanske kan kallas varumärkesmedvetenhet, eller bristen på den. Man kanske skulle försöka öka den medvetenheten.
Ing-Cathrin