Honda 2017 - MRF

Honda 2017

Förra året blev en kalldusch för Sverigechefen Stefan Malmgren. Index backade med nästan tio procent. Stefan Malmgren är lättad över att blödningen är stoppad, men hoppar inte direkt jämfota av glädje.

– Det är ju inte en enorm förändring. På en hel del av de områden där missnöje visar sig är den bakomliggande orsaken högst troligt det faktum att våra organisationsförändringar har dragit ut på tiden, säger han

Längs vägen hoppade Storbritannien av EU, vilket fick till följd att Honda beslöt att behålla Danmark och Norge i samma organisation som Sverige.

Tillsammans med återförsäljarna gick man igenom fjolårets resultat. Det har gett resultat på flera områden, till exempel på frågan om bonussystem, där betygen går upp en del.

– Vi har verkligen sett till att lyssna på våra återförsäljare och gjort förbättringar som prioriterar bilförsäljning, säger Stefan Malmgren.

Garantiområdet är fortsatt stabilt och här glänser Honda betydligt mer än på de flesta andra områden. Betygen går upp från en redan hög nivå.

– Det är glädjande att vi bibehåller en god nivå här. Extra roligt med tanke på att vi har nytt folk i rollerna. Men det är ett bra system i grunden som bäddar för resultatet.

Även på reservdelsområdet är det stabilt och relativt bra betyg. På frågan om affärsledarskapsförmågan går betygen ned en del till en nivå strax under trestrecket.

– Vi har en till stora delar ny organisation med en hel del ny personal i omformerade roller. Det har troligen skapat en del osäkerhet, och är något vi naturligtvis kommer att följa upp, säger Stefan Malmgren.

Samarbetet med märkesföreningen har blivit mycket bättre. Här är betygen kraftigt upp.

– Klart bättre. Vi har tät kontakt med vår märkesförening och använder den som bollplank mycket mer nu än tidigare, säger han.

Däremot är frågan om standards fortfarande en stridsfråga. Här är Honda sist av alla.

– Det finns ett fortsatt missnöje med de revisioner vi gör, som resulterar i en åtgärdsplan som tar tid och resurser. Vi har inte lyckats sälja in budskapet helt enkelt.

Text och foto Niklas Aronsson