Mazda 2017 - MRF

Mazda 2017

Trots bättre totalbetyg tappar Mazda tre placeringar i den jämna rankninglistan, från en 9:e till en 12:e plats.

– Vi har ett haft ett bra år generellt och känner en allmänt positiv stämning, säger Klaus Oest, vd på Mazda Sverige.

Han berättar att man varje år går igenom enkäten med återförsäljarna och för en dialog om innehållet. Men sedan man åtgärdade de låga betygen på finansområdet, genom att byta bank, så finns det inte några större problemområden längre.

– Det är få förändringar som sticker ut i enkätsvaren, så vi kommer fortsätta på samma spår framöver, säger han.

När det gäller frågorna om billtillgång, leveranstider och leveransprecision, är det riktigt stora förbättringar sedan förra året. På de två första är förbättringen mer än ett helt betygssteg, från underkänt till väl godkänt.

– Där har fabrikerna äntligen kommit ifatt den efterfrågan som finns på framför allt våra crossover-modeller.

På garantier, utbildning och tillbehör är det mindre upp- och nedgångar och inga förändringar som direkt kan knytas till förändringar från generalagentens sida. På det viktiga området support och kontakt vid försäljning är det tydliga förbättringar rakt över, medan motsvarande frågor på servicemarknadssidan går åt motsatt håll.

– Här kan det komma att bli förändringar för att öka synligheten på fältet framför allt, säger Klaus Oest.

Överlag är det mer plus jämfört med förra året på frågor kopplade till försäljning än för de som handlar om eftermarknaden. Det kan säkert relateras till en försäljningsökning på 18 procent 2016 jämfört med 2015, och en ökning av marknadsandelen från 1,61 till 1,77.

När det gäller samarbetet med märkesföreningen är betyget kvar på en hög nivå.

– Det är få nya ansikten och stabilitet belönar sig i enkäten, säger Klaus Oest.

Text och foto Niklas Aronsson