Renault - MRF

Renault

Förra året var återförsäljarna missnöjda över lönsamheten, vilket gjorde att Thomas Holm lyfte frågan högt upp i arbetsgrupperna som består av Renault-handlarföreningen, förtroendevalda, ÅF och grupperingar från GA.

– I dag driver vi verksamheten framåt med fokus på lönsamhet. Vi har faktiskt både nått och överträffat vårt lönsamhetsmål som vi satte för ett år sedan med tydligare mål, lyhördhet, ersättningsnivåer och affärsvillkor, så det här är ett riktigt roligt betyg, säger Thomas Holm.

Nöjdheten med lönsamheten är 0,9 procent bättre än förra året. Det står svart på vitt på frågan om hur nöjd ÅF är med sin GA beträffande tydliga mål för ÅF:s lönsamhet.

– Relationer och förtroendekapital är basen i försäljning för att kunna utveckla verksamheten. Det är två förutsättningar som vi ville skapa och det har vi lyckats med, säger Holm.

– Visst har vi också friktioner, men vi är fokuserade på att hitta lösningar ihop genom dialog och förtroende. Vi har engagemang från båda sidor så vi har möjlighet att lyckas hitta lösningar som båda parter tycker är bra.

På frågan om bilarnas produktkvalitet är återförsäljarna inte lika nöjda. Vad beror det på? Är bilarna för dyra?

– Jag tror att det beror på att vi lanserat så många nya modeller under en period och att vi gått från ett rent småbilsmärke till att utöka vår portfölj och ta oss in i nya segment. Det har inneburit en ny prispolitik och vi måste lära oss att anamma produktvärdet i relation till våra konkurrenter från att bara haft billiga bilar till att spela i en annan division. Det är en omställning.

Tillgången på bilar är ännu ett problemområde som hamnat under ”distributionen” i Holms tiopunktsagenda.

– Hela Renault har slagit ”all time high” med nästan 3,2 miljoner bilar för Renault och Dacia under förra året och vi ökade lite för snabbt. Förfrågningarna var fler än utbudet.

Nu sjösätts en ny uppdaterad tiopunktsagenda som kallas Fokus 2017. Samtidigt släpps nya produkter som en uppgraderad Captur, en 4-hjulsdriven Koleos och pick-upen Alaskan.

Text och foto Maria Eriksson