Volvo PV - MRF

Volvo PV

 

Fjolåret var spännande och innehållsrikt för Volvo Car Sverige.

– Vi har aldrig sålt mer, aldrig varit med om ett större teknikskifte, aldrig anställt fler, aldrig varit tydligare i våra visioner. Vi har på allvar klivit in i premiumrummet som vi förtjänar, säger Kristian Elvefors.

De gemensamma krafttagen ger en kollektiv hävstångseffekt, men går samtidigt ut över möjligheterna för handlarna att agera på egen hand. Det syns till exempel på frågan om stöd till lokal marknadsföring.

– Vi är tuffare i att man måste följa vårt sätt att marknadsföra varumärket. Vi vill se att handlarna använder det manér och material vi tar fram. Allt för att våra kunder ska mötas av samma budskap oavsett var de möter Volvo, säger han. Det är smärre tillbakagångar på många frågor, men allt som oftast räcker betygen till för att ge en position i den absoluta toppen. Som till exempel på garantiområdet.

– Vi har jättefina processer och tajta relationer mellan handlare och fabrik. Vi samarbetar och har en gemensam vilja att våra kunder ska ha det bra, säger han. På utbildningsområdet är det stabilt. Höga betyg. Här har man som många andra bytt från att ordna utbildning i egen regi till att utlokalisera den till företaget Trainingpartner.

Allra bäst presterar man på reservdelar och tillbehör. Här är det fler förstaplatser än någon annan placering.

– Här ska vi vara i topp. Vi har Sveriges bästa leveranssystem för reservdelar. Vi kan leverera 2-3 gånger per dag. Här är det ingen som slår oss på fingrarna. När det gäller tillbehör arbetar vi på ett effektivare sätt. Vi har rivit väggarna mellan försäljning och service, nu är det bara en fråga om att kunna ge de tillbehör som kunden vill ha, säger han.

På frågor om affärsledarskapsförmåga och förståelse för den lokala marknaden när det handlar om försäljning, tappar Volvo Car Sverige mark. Här sjunker betygen.

– Handlare säger att vi inte driver affären lika lokalt. Mitt svar är att vi inte har samma behov när leveransböckerna är knökfulla. Vi måste se över hur vi kan bli bättre här, men det hänger helt klart ihop med leveranstiderna, säger Kristian Elvefors.

På det viktiga finansieringsområdet radar Volvo Car Sverige upp förstaplatser.

– Här finns en stor samsyn. Det ska vara lönsamt och innovativt. Nu har vi precis lanserat Carpay vilket gör livet lättare för våra kunder.

Text och foto Niklas Aronsson