Självkörande debatt
Intressantast tyckte i all fall jag det var när Bo Andersson (bilden nedan) som tidigare var vd på Avto/Vaz säga:
– Återförsäljarstrukturen kommer att behållas; kunderna har större lojalitet mot sina handlare än märkena.Sagt mot bakgrunden av att hundratals spelare kommer in och konkurrerar med biltillverkarna.
Det handlade i stort om samhället hänger med i utvecklingen av självkörande fordon.
En sak som är alldeles säker är att teknikutvecklingen går mycket fortare än lagstiftningen. Och även om autonoma bilar utgör en “potentiell revolution för tillgängligheten”, som Stockholms trafikdirektör Jonas Eliasson uttryckte, så återstår mängder av frågor att lösa. Pannor läggs i veck för att diskutera fordonstekniska krav, förarskyldigheter, ägande av data, skyddande från hackers och mycket mer.
Ing-Cathrin
På stora bilden ovan syns fr v Bertil Moldén, Bil Sweden, Mats Galvenius, Svensk Försäkring, Birgitta Hermansson, Transportstyrelsen och Jonas Eliasson, Stockholms stad.