Utsläppsskandalen i bilindustrin - MRF

Utsläppsskandalen i bilindustrin

Det här kom precis från EU-parlamentets informationskontor i Sverige:

 

EU-kommissionen och flera medlemsstater har inte fullföljt EU:s bestämmelser kring fordon och organiserandet av ett effektivt marknadskontrollsystem, trots att användningen av manipulationsanordningar är en del av ett större problem: de stora skillnaderna mellan utsläppsnivåer som uppmätts i laboratorium och på vägar. Införandet av nya striktare RDE-provningar har tagit längre tid än väntat. Detta slog Europaparlamentets undersökningskommitté (EMIS) fast på tisdag.

Europaparlamentets undersökningskommitté (EMIS), som granskar utsläppsmätningar i bilindustrin, godkände på tisdag sin slutrapport och ett förslag till rekommendationer.

Ledamöter efterlyser ett snabbt antagande av en ny typgodkännandeprocedur, och “verkliga” utsläppstester för att minska skillnader mellan testerna av utsläpp av kväveoxider som sker i laboratorier och på vägarna. Ledamöterna kräver också en stärkt tillsyn på EU-nivå, samt striktare och mer effektiv tillämpning av utsläppstesterna inom EU.

I december 2015 beslutade Europaparlamentet att inrätta en särskild undersökningskommitté efter avslöjanden om skillnader i utsläppskontroller mellan USA och EU, samt skillnader mellan tester som utförs i laboratoriemiljö, och på vägar.

Nästa steg

Europaparlamentet kommer att rösta om slutrapporten och rekommendationerna i Strasbourg i april.

Länk till mer information.

Länk till förslag till betänkandet.

Europaparlamentets undersökningskommitté beträffande utsläppsmätningar i bilindustrin (EMIS).