Hyundai 2018 - MRF

Hyundai 2018

Masahiro Tajima har jobbat för olika GA utanför hemlandet Japan i 16 år i sträck. För ett drygt år sedan lämnade han GA Toyota på Kanarieöarna och landade i Upplands Väsby.

– Jag ser två huvudsakliga förklaringar till tillbakagången. Två chefer slutade, vilket påverkade hur organisationen upplevdes. Dessutom handlade det om fabrikens modell för tilldelningen av bilar, säger SC Motors Sveriges vd och styrelseordförande.

Tillgängligheten på bilar får bottenbetyg. Dessutom ger ÅF-kåren i år det sämsta betyget av alla märken på leveranstid.

– Ja, det tog till exempel ett år att får fram 200 Ioniq från fabriken, så det är förståeligt, suckar han.

Det har varit svårt att få fram de bilar som är mest efterfrågade, förklarar Masahiro Tajima. Fabriken har strävat efter att leverera olika modeller i paket, där en viss volym för en modell, har medfört en viss andel av en annan modell. Detta fick till konsekvens att GA och därmed handlarna fick många mindre efterfrågade bilar på halsen tillsammans med de mest efterfrågade bilarna.

ÅFF:s bild är att nedgången kan förklaras av att SC Motors undersöker en försäljning av agenturen, vilket har påverkat relationen med fabriken och till exempel tillgången till bilar.

– Det är den tidigare leveransmodellen som kan förklara missnöjet. Vi hade många bilar som inte var lätta att sälja. Men nu har vi sedan slutet av februari sålt de äldre och mindre efterfrågade modellerna, tack vare ansträngningar av ÅF. Jag har också fått Hyundai att överge den gamla leveransmodellen. Nu är det mer flexibelt.

Kommer SC Motors behålla Hyundaiagenturen?

– Vi gjorde en stor förlust 2017 och kommer att visa vinst först igen 2019, eftersom de nya modellerna tar cirka två år att slå igenom. Men för aktieägarna är det för långsamt, och det är klart att de resonerar så. Antingen förändrar vi affärstrukturen, eller så hittar vi någon som kan göra det bättre med dagens struktur. Inget är bestämt. De som jobbar här är dedikerade till att göra bolaget lönsamt själva.

I år försämras det redan dåliga betyget på frågan om prissättningen på nya bilar.

– Det konstruktiva nu är att ha en rättvis och öppen diskussion som syftar till att alla parter – fabriken, vi och ÅF – ska bli vinnare.

Finns det då inget positivt? Jo, på reservdelsområdet klår Hyundai GA-medel på flera punkter, utom på prissättningen, och märket ökar även litet på synligheten på fältet här. Dessutom är ÅF mer nöjt med samarbetet mellan GA och ÅFF i år.

Text och foto Rickard Jakbo