BMW 2019 - MRF

BMW 2019

Under det senaste året har det skett en konsolidering bland BMW-handlarna. Företag har köpts av större återförsäljare, till exempel har Bavaria gått upp i Hedin Bil. Det har inneburit att basen av handlare som kan svara i enkäten har minskat. Dessutom är svarsfrekvensen låg. Med det sagt är det svårt att analysera siffrorna utifrån vad som faktiskt har hänt under året. Fjolåret innebar också viss turbulens på personalsidan hos generalagenten. Den tidigare vd:n fick gå och sedan 1 oktober ifjol är det fransmannen Emmanuel Bret, som närmast kommer från Norge där han varit landschef för BMW under fyra år, som är vd för BMW Sverige.

– Det var en intressant roll på en marknad som präglats av en kraftig elbilstillväxt. Den norska bilmarknaden ser annorlunda ut än den svenska. Den senare påminner mycket om den franska som jag också har stor erfarenhet av, säger han.

Han ser stor potential i den svenska elbilsmarknaden.

– Norge har varit en pilotmarknad för elbilar. I Sverige är det fortfarande låga volymer, men jag förväntar mig en snabb tillväxt på det området framöver, säger han.

Vare sig fjolårets bonus malus eller WLTP har vållat BMW någon större huvudvärk, till skillnad från flera andra märken.

– Ärligt talat har vi inte haft några bekymmer alls, tvärtom välkomnar vi WLTP. Det ger kunderna möjlighet att jämföra bilar på ett mer rättvist sätt och är något som gynnar BMW, säger Emmanuel Bret.

Han är medveten om att den senaste tidens konsolidering och nyanställningar hos BMW Sverige har gett en nystart åt märket. Något som kan ha satt spår i enkäten.

– Vi vill se det som att vi tar samarbetet till en ny nivå och har förståelse för att handlarna kan ha upplevt att det har varit mycket som hänt på kort tid. Samtidigt som det är svårt att utvärdera enkäten med så få svarande, säger han och fortsätter:

– Det har säkert skapats en del frågetecken hos återförsäljarna och nu kommer det att krävas av oss som generalagent att vi diskuterar och kommunicerar med handlarna på ett sätt som gör att de upplever sig delaktiga.

Även om Emmanuel pratar mycket om framtiden och nya sätt att sälja bil på, så betonar han återförsäljarnas roll i framtida affärsmodeller.

– Vi behöver starka partners i våra handlare. Vi kommer alltid behöva dem, att sälja bil över nätet är bara ett nytt verktyg. Det finns många stora utmaningar framöver. Inte minst vad gäller elektrifieringen och hur den övergången kommer att bli.

Någon oro känner han ändå inte. BMW har rätt modellprogram.

– Vi kommer att investera för framtiden och hoppas att handlarna vill vara med på den resan, säger han.

Text Niklas Aronsson