Honda 2019 - MRF

Honda 2019

Av enkätens dryga 130 delfrågor hamnar Hondas betyg på över branschsnittet i nästan hälften av frågorna. Förra gången vi träffade Stefan Malmgren hade Honda Sverige varit med om en stor omorganisation, flyttat kontoret och lanserat ett nytt bilordersystem. Återförsäljare hade sagts upp och nya kom till. Det var oroligt och frustrerande bland återförsäljarna.

Klart är att optimismen avspeglar sig i enkätsvaren. Återförsäljarna uppskattar både marknadsföringen och det stöd de får för bilkampanjer samt tillgången på bilar.

Ersättningsnivåerna har blivit betydligt bättre och ligger nu i linje med branschsnittet, men problemen finns kvar när det handlar om tvistemål där Honda hamnar näst sämst av alla märken.

– När det gäller enkelheten i garantiadministrationen trodde jag att vi skulle få ännu bättre betyg. Vi har gjort en översyn över garantierna och vår bedömning är att vi är rättvisa och sköter det på ett bra sätt. Jag är även förvånad över resultatet när det gäller good-will. Det här måste jag fråga återförsäljarna om, säger Malmgren.

Utbildningarna får högre betyg. Stefan Malmgren verkar nästan lite chockad över de tydliga staplarna som gått från nedåtgående till spikrakt uppåt.

– Vi var nere på botten och det är skönt att återförsäljarna ser våra ansträngningar som gjorts. När det gäller den tekniska utbildningen hålls den av Honda Academy i Frankfurt med tysk precision och kvalitet. Där får man mer känslan av att Honda är världens fjärde största bilmärke, säger han.

Förutom utbildningarna i Tyskland hålls utbildningar lokalt, ibland hemma hos återförsäljarna för att de ska passa handlarna så bra som möjligt.

Reservdelar och tillbehör däremot får betydligt lägre betyg från att förra året ha legat över snittet till att sänkas något. Problemen verkar vara begränsade till tillgången. Stefan Malmgren menar också att bilarna blir allt mer utrustade från fabrik. Den frågan hamnar direkt på Stefan Malmgrens to-do-list.

Affärsvillkoren verkar ha blivit bättre och återförsäljarna höjer betyget rejält för att de har en generalagent som har en bra organisation, kvalificerad personal, tydliga mål för lönsamheten och att de känner stark support.

– Vi har alla ett enormt brinnande hjärta för att få Honda på rätt väg och jag tror att återförsäljarna känner av det engagemanget. Efter förra årets bottenresultat har jag och de övriga i teamet besökt många återförsäljare och försökt förstå de problem som var mest akuta.

Honda har bilar som kunderna vill ha. I oktober lanserades CR-V som, enligt Malmgren, är en av världens mest sålda SUV:ar. Därefter lanseras nya CR-V hybrid i mars. Malmgren hoppas att marknadsandelarna på 0,99 procent kommer att öka.

– Våra bilar är bland de mest sålda och prisbelönade. Varför skulle vi inte lyfta? Det finns ingen limit!

Samarbetet med återförsäljarföreningen får en viktig skjuts uppåt och ligger på nästan alla frågor över medel.

– Vi har kontinuerliga möten med vår återförsäljarförening och det är alltid högt i tak, vi är öppna och raka vad vi tycker och tänker och det är också en styrka. Vi tar tunga diskussioner om det behövs för att komma fram till vad som är bäst för oss och återförsäljarna gemensamt.

Viss draghjälp får han i frågorna om finansbolaget Santander där Honda kammar hem bäst av alla på frågan om finansbolagets konkurrensförmåga, näst bäst angående det administrativa systemet och tredje bäst på frågan om deras villkor och lönsamhet.

Text och foto Maria Eriksson