Kia 2019 - MRF

Kia 2019

Trots fjolårets utmaningar med bonus malus och WLTP är Peter Himmer, vd för Kia Sverige, nöjd.

– Det är alltid kul när det går uppåt. Volymmässigt blev 2018 lika bra som 2017, och det är våra bästa år någonsin. Alla hade sina utmaningar i fjol, så även vi. Lite hack i maskineriet blev det till följd av bonus malus, men utifrån omständigheterna blev det ändå bra. Vi var ett av de märken som klarade omställningen bäst, säger han.

I fjol fanns viss besvikelse över klena betyg på garantiområdet. I år är det desto gladare miner. Servicemarknadschef Louise Westman känner äntligen att hennes och servicemarknadsteamets samarbete med verkstäderna har, efter många års utbildande inom garantiområdet, burit frukt. På frågor som förmåga att hantera tvistemål och Good-will lyfter betygen kraftigt och från en placering bland de tre-fyra sämsta på området landar man nu in precis bland de tio bästa. Imponerande.

På några områden är man bäst av samtliga märken, det gäller till exempel stöd till lokal marknadsföring för servicemarknaden.

– Vi har skruvat lite här och förbättrat. Vi vill att det ska finnas möjligheter att satsa på lokal marknadsföring, säger Peter Himmer.

De viktiga frågorna om tillgång på bilar, leveranstider och leveransprecision är frågor där Kia brukar leverera, och så även i år. Trots att man faller tillbaka något i betygen backar konkurrenterna ännu mer och det räcker till en andra, en första och en tredjeplats.

På de frågor som rör generalagentens organisation är det genomgående bättre på servicemarknad och reservdelar än på försäljning. Peter Himmer tror att en förklaring kan vara att man haft en del personalvakanser på försäljningssidan. För tillfället saknar man även en försäljningschef vilket kan förklara tappet på frågan om hur nöjd ÅF är med GA:s företagsledning vad beträffar bilförsäljning.

På frågan om hur nöjda handlarna är med bonusprogrammets koppling till kundnöjdhet stiger betygen kraftigt, från tredje sista placering till en sjätteplats.

– Det är i stort samma program i år som i fjol, men ändå en klar förbättring. Det är naturligtvis glädjande, och det är oerhört viktigt att vi tar hand om kunderna på bästa sätt, säger Peter Himmer.

Han tror att en förklaring kan vara att Kia klarade bonus malus bra, att märket har haft hygglig tillgång på elektrifierade fordon att sätta i händerna på kunderna och återförsäljarnas/verkstädernas fokus på kundomhändertagandet.

Även på företagsområdet har det varit ett bra år. Det förklaras inte minst av att antalet sålda företagsbilar (pure fleet) ökade med 43 procent under 2018. Sedan ett par år tillbaka är Kia det tredje mest sålda varumärket i landet efter Volvo och VW.

Text och foto Niklas Aronsson