Suzuki 2019 - MRF

Suzuki 2019

Som flera andra mindre märken ökar märket på det relativa indexet (+ 6 %), samtidigt som de backar i absoluta poäng.

– Indexförändringen är bra och det är kul att klättra på listan. Men det viktigaste är ju hur ÅF upplever det och där tappar vi en del. Det är jag inte nöjd med, säger Nicholas Parts som är general manager sedan lite drygt ett år.

Han tror att Suzukis nya strategi, som GA flaggade för i förra årets intervju, har påverkat resultatet. Utifrån det faktum att ett litet märke har relativt knappa resurser har GA infört en typ av decentraliserad beslutsmakt över en stor del av de resurser som GA tidigare bestämde över. En för branschen ovanlig lösning, förklarar Nicholas Parts.

– Regioncheferna är en sorts projektledare som utgår ifrån enskilda ÅF:s behov och personalförutsättningar. Det finns mer pengar i bilkalkylen för handlarna och större möjligheter för dem att göra saker. Vill de ha ett vinterpaket med tillbehör får de sätta ihop det. Vill de köra en lokal kampanj, eller bara jobba med nettopriser? De bestämmer.

Förändringen återspeglar sig till viss del i resultaten, tror han. På den positiva sidan märks att betygen går upp på flera frågor om lönsamhet och marknadsföring.

– Vi ger dem ett förtroende och en del fixar det bra. Det är nog en del av förklaringen.

Synen på lönsamhet kan också bero på prishöjningarna under året, där det mesta av pengarna har gått tillbaka till ÅF.

Förra året passerade Nimag medel på frågan om ÅF känner en stark support från GA. Nu studsar man tillbaka igen. Märket sjönk från 3,5 till 3,0 i snittbetyg.

– Min gissning är att det beror på att vi har lagt ett stort ansvar på ÅF i och med den stora förändringen.

Medan en ny garantiansvarig skickar upp garantibetygen väsentligt, sjunker märket på flera servicemarknadsfrågor, vilket beror på vakanser under det sista kvartalet 2018, enligt Suzukichefen.

Han delar ÅFF:s analys om att märket behöver besked om hybrid-, el- och pluginbilar för att fortsätta sin resa uppåt på rankingen.

– Lyckligtvis har vi nyligen meddelat om flera sådana nyheter, bland annat inom ramen för Suzukis nyligen fördjupade samarbete med Toyota.

Text och foto Rickard Jakbo