Allt bättre samarbete
Analys
År 2020 ansåg vi det dags att gå helt digitalt med enkäten, d v s vi valde att skrota möjligheten att med pappersenkät värdera sin generalagent. För att resultatet inte skulle påverkas av denna förändring så säkrade vi med påminnelser postalt och vi räknar inte med att återta pappersutskick utan allt mer arbeta med digitala verktyg.
Årets enkät präglas av en spridning av resultatet, det krävs högre medelvärde för att behålla sin position i år samtidigt som de med fem sämsta värden försämrar sig.
Detta exemplifieras tydligast av föregående års vinnare, Mazda, som i år har i princip samma medelvärde på svaren, cirka minus 0,25 procent. Trots det tappar de i år ledningen och placerar sig på en 6:e plats, d v s fem märken har i år högre medelvärde än Mazda hade som segrare förra året.
Att medelvärdet generellt är högre i år kan till och med medföra att ett märke i år har ett bättre resultat än förra året men ändå får ett lägre index, det beror alltså på att konkurrenterna har blivit så mycket bättre och indexvärdet baseras på genomsnittsvärdet för årets enkät. Detta har bl.a. drabbat Volkswagen som förbättrade sina svar med 3,8 procent men konkurrensen har blivit hårdare så index blev minus 0,2 procent, då enkätens medelvärde ökat med 5,5 procent.
Denna generella uppgång får vi se som ett gott betyg till våra generalagenter, samarbetet och villkoren har förbättrats och återförsäljarna värdesätter samarbetet högre och positivare.
Lika glädjande som denna generella uppgång i återförsäljarnas värdering av generalagenterna är, lika dystert är det att notera de siffror som visas i andra änden av listan.
Endast fem märken har försämrat sitt resultat om vi bortser från Mazdas marginella förändring. Dessa märken som försämrat sitt resultat är märken där dialogen inte varit så positiv det gångna året. Största försämringarna står Citroën, Ford och Opel för vilket inte var oväntat då dessa tre har haft ett stökigt år där respektive tidigare generalagent lämnat ifrån sig agenturen och nya spelare har försökt fånga bollen. Även för de två kvarvarande som försämrat sig har dialogen varit tuffare och samspelet sämre än tidigare.
Men ska vi med en mening summera årets enkät för personbilar så får det bli att samarbetet blir allt bättre, något som också visat sig i arbetet under pandemin som nu råder. Alla återförsäljarföreningar utom för en generalagent rapporterar att samarbetet har förbättrats under krisen vilket verkligen lovar gott inför nästa års enkät.
Klaus Silfvenius
Bilhandelsansvarig MRF