Scania 2021 - MRF

Scania 2021

Fjolåret innebar utmaningar som för alla andra pandemiåret 2020. Kommersiellt blev året för Scania bra och återförsäljarna sålde fler lastbilar 2020 jämfört med 2019, trots pandemin och Scania blev marknadsledare för andra året i rad. Under fjolåret och början av innevarande år stakades vägen in i framtidens affär ut där hållbara transportlösningar inklusive elektrifiering är centrala delar. En analys av enkätsvaren visar att kåren är splittrad, på många frågor får generalagenten både lägsta och högsta betyg från handlarna.

– Under pandemin tvingades Scania Sverige införa korttidsvecka på generalagenten då man under en period jobbade fyra dagar i veckan. Fabriken Scania CV införde en mer omfattande korttidsvecka med arbete endast en dag i veckan. Detta skedde samtidigt som återförsäljarna jobbade på som vanligt. Givetvis påverkade detta svarstider och tillgänglighet även om vi under fjolåret blev duktiga på att införa och utveckla flera viktiga digitala pulsmöten, säger David Källsäter, vd på Scania Sverige.

På frågor om biltillgång och leveransprecision går betygen ned och det är inte så förvånande tycker David Källsäter.

– Vi hade stopp i tillverkningen under en period, samtidigt som vi sålde mycket. Det gjorde att det blev mer eller mindre omöjligt att hinna med och orderboken växte till sig.

Även betyget på frågan om leveransvillkor går ned och här är förklaringen med stor sannolikhet skatteregler som rör påbyggnationer utomlands och transaktioner som påverkas av momsregler där återförsäljarna upplever att de har fått kostnadsökningar.

– Det är ett komplext område som styrs av momsregler samtidigt som vi förhandlat ned och synliggjort transportkostnaderna och infört en tjänst där återförsäljaren kan köpa utlandstransporten på bra villkor från Scania. En del återförsäljare uppfattar nog att de fått kostnadsökningar här men det har generalagenten kompenserat för, säger David Källsäter.

Mycket i enkäten är stabilt, det gäller inte minst på områden som lyhördhetsfrågor, garantier, reservdelar och tillbehör, där betygen är goda. Som en röd tråd går annars ett missnöje med försäljning av tjänster och service i olika former.

– Vi behöver jobba mer med de frågorna, det är något som vi tar med oss, säger han.

Återförsäljarna är mer nöjda med företagsledningen när det gäller försäljning av lastbilar medan betyget på servicemarknaden hamnar en bit under tre. David Källsäter tror att skillnaden i alla fall till viss del kan spåras till att Scania har ställt hårdare krav på återförsäljarna.

– Som återförsäljare måste man bygga egen kompetens och söka mer information på egen hand och kunna lösa fler problem själv. Det är effektivare i längden, säger han.

Av samma anledning blir också betyget på samarbetet med märkesföreningen lägre än i fjol. I år är fler mycket missnöjda och färre mycket nöjda.

– Det kan vara att vi har ställt krav och har pekat ut en ny riktning gällande vårt samarbete med ÅF-kåren inom utvecklings- och förbättringsfrågor.

Återförsäljarna är desto mer nöjda med produkterna, både med att generalagenten har lastbilar som kunderna vill ha och att kvaliteten är konkurrenskraftig. Också på frågan om prislistornas användbarhet stiger betyget rejält.

– Här har vi arbetat bort spretigheten, och listorna är nu mer logiska, säger han.

Bilden av en splittrad ÅF-kår lyser igenom på den sista frågan om hur nöjd man är totalt sett med generalagenten. I årets enkät är det både fler som är mycket nöjda som mycket missnöjda.

Text Niklas Aronsson