Konsekvenser av halvledarbristen
Utöver vad som beskrivs i artikeln, från tidigare i år här, så vill vi understryka vikten av att kommunicera med kunderna när information når er om leveransförseningar.
Ett skriftligt meddelande till kund om den nya beräknade leveranstiden – som kund accepterar eller inte invänder emot – ses nämligen som en ny avtalad leveranstid. Eftersom leveransförseningarna pÃ¥ grund av halvledarbrist (men även till viss del, pÃ¥ grund av pandemin, drabbat bilbranschen generellt, har mÃ¥nga kunder inte sÃ¥ mÃ¥nga andra alternativ än att acceptera förseningen.
De kunder som däremot inte accepterar förseningen har rätt att häva köpet om förseningen, i förhållande till den avtalade leveranstiden, bedöms som väsentligt och en konsument avkrävt säljaren på en tilläggstid om minst 4 veckor. Däremot har inga kunder rätt till skadestånd till följd av förseningen, eftersom förseningar på grund av halvledarbrist och pandemin legat utanför återförsäljarnas och generalagenternas kontroll.
Vid frågor kontakta:
David Norrbohm, jurist MRF
Skicka ett mejl till David