Utan några svagheter - MRF

Utan några svagheter

Johanna Kriisa, vd

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Vi faller inte ur ramen på någon enda fråga, utan håller en hög och jämn nivå. Det är positivt att våra återförsäljare är nöjda med vårt samarbete.

Vad är du mest missnöjd med?

– Det här är ju deras reflektion av samarbetet, viket ger oss något att jobba med. Vi var medvetna om att det fanns områden med förbättringspotential inom servicemarknadssidan och arbetar redan aktivt med att förbättra detta tillsammans med våra återförsäljare.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Vi behöver fortsätta vårda den goda relationen vi har med våra återförsäljare genom att bibehålla en god och konstruktiv dialog.

Under ny ledning stormar BMW fram till en fin femteplats med ett index på drygt 112. Grunden läggs genom hög lägstanivå och bra betyg på biltillgång, det sista tvärt emot resten av bilbranschen.

Sedan maj förra året är Johanna Kriisa vd för BMW Sverige. Hon kommer närmast från BMW-återförsäljaren Molin Bil i Sundsvall där hon var vice vd. Dessförinnan har hon arbetat för BMW både i Tyskland, USA och Storbritannien. Någon längre betänketid för att säga ja behövde hon inte.

– Det här är ett otroligt spännande jobb, ett drömjobb, säger hon.

I årets GA-enkät ger handlarna bra betyg till BMW på de flesta områden. På några av frågorna är handlarna mer än nöjda. En sådan fråga är hur de upplever att GA lyssnar på handlarna vad gäller lönsamhet.

– Det är roligt att återförsäljarna uppskattar det vi gör, men det reflekterar också att våra återförsäljare gör ett bra jobb, säger hon.

Marknadsföring är ett starkt område. Och allra högst blir betyget på frågan om onlineförsäljning. Johanna Kriisa är glad över det, eftersom det är en stark trend och därför ett viktigt område att vara bra på. På biltillgång och leveransprecision lyckas BMW hålla näsan över vattenytan, till skillnad från nästan alla konkurrenter som är en bra bit under densamma.

– Det är positivt att se. Vi har likt många andra biltillverkare fått kämpa med utmaningar kring fordonstillgång. Genom att vara snabba i att anpassa oss och justera fordonsspecifikation samt att man från centralt håll gjort ett bra arbete med leverantörskedjan har vi klarat oss förhållandevis bra, säger hon

På frågan på i vilken grad det finns en långsiktig strategi för ÅF får GA med beröm godkänt, 4,6 i snitt, vilket är ett helt betygssteg högre än MRF-snittet. Här tycks inte finnas någon större oro för den kommande agentmodellen.

– Vi har haft en tät dialog och varit tidiga med att inkludera våra återförsäljare i utvecklingen av den nya försäljningsmodellen, säger hon.

Samarbetet med märkesföreningen fungerar också det tämligen smärtfritt. Handlarna är helt enkelt mycket nöjda.

Text Niklas Aronsson

ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Sven Berg, ordf ÅFF

Agentmodell skapar viss oro

”Sett till omständigheterna var fjolåret relativt sett bra. Generalagenten lyckades bra med leveranserna.” Det säger Sven Berg, ordförande i BMW:s återförsäljarförening.

Sven Berg tycker att resultatet i årets GA-enkät visar att relationerna mellan generalagent och återförsäljare är stabila.

– Vi har haft bra samarbete nu i flera år. Det finns som alltid en del frågeställningar som är svåra och där vi jobbar på att hitta lösningar. Framöver kommer vi att gå över till en agentmodell där vi inte vet hur den kommer att te sig. Det kommer att innebära kraftigt ändrade förutsättningar, vilket skapar en del oro.

Ett viktigt område är lönsamhet i alla delar av affären. Betygen i enkäten på frågor som rör lönsamhet är allmänt på en bra nivå och över MRF-snittet.

– Lönsamheten är, tillsammans med kundnöjdheten, alltid vår huvudfråga. Även om den alltid hade kunnat vara bättre så tycker jag att vi har en acceptabel lönsamhet idag, säger Sven Berg.

Han tycker det är svårt att gå in på detaljer i enkäten.

– Jag tycker det är så pass få som svarar för BMW:s del att det är svårt att koppla resultaten i enkäten till konkreta saker som har hänt under året, säger Sven Berg.

Den konsolidering som skedde under fjolåret där tre handlare i BMW:s nätverk blev uppköpta har förstärkt den bilden.

– Det är dessutom inte omöjligt att ytterligare sammanslagningar är att vänta. BMW är nu ett av de hårdast konsoliderade märkena i branschen, säger han.

Tillgång på bilar och leveranstider är två av de viktigaste frågorna på bordet för tillfället. Även om billtillgång har gett hela branschen huvudvärk så har BMW klarat sig bättre på området än de flesta andra varumärken.

BMW har i Johanna Kriisa nyligen fått en ny VD för Sverige. Det är för tidigt att lämna något omdöme, säger Sven men vi har stora förhoppningar.

Text Niklas Aronsson