Det bästa med 2022 är att året är över
HYUNDAI
Bengt Larsson, Sverigechef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?
– Att de flesta av våra återförsäljare håller humöret uppe och kämpar trots tuffa tider. Jag är också imponerad av mitt eget, proffsiga team på Hyundai Sverige som frontar problem och är lösningsorienterade. De ska ha en stor eloge allihop!

Vad är du mest missnöjd med?
– Det är den bristande biltillgången och att vårt Europakontor i Frankfurt inte hållit vad de lovat, vilket gör att vi inte kunnat hålla våra löften till återförsäljarna. Vi vill vara helt transparanta mot återförsäljarna, men ibland slår det tillbaka.

Vad tänker du vässa till nästa år?
– 80 procent av vår modellportfölj byts ut i år så nu ska vi lansera alla våra nya modeller och få igång orderingången igen och sätta våra återförsäljare i arbete. Samtidigt ska vi banta bort orderstocken på redan sålda bilar.
Bilbrist och brutna löften från Hyundai till importören Nic. Christensen Gruppen präglade resultaten i årets GA-enkät. Hyundai dras mot nedre delen av listan till 16:e plats av 20 över bästa generalagent, men hålls uppe av återförsäljare som fortfarande tror på märket.
Av 79 delfrågor ligger bara 11 över branschsnittet i årets GA-enkät. Frågorna har generalagenten jobbat hårt med under krisåret 2022. Det handlar om lyhördhet kring reservdelar och digital utveckling, marknadsföring i sociala medier och centrala servicemarknadskampanjer, servicemarknadsfrågor kring reservdelstillgång, enkelhet i administration i garantisystemet.
Hyundais återförsäljare upplever färre kvalitetsproblem med bilens hårdvara, mjukvara, uppkoppling och appar än flera andra märken. Även generalagentens organisation för teknik får en klapp på axeln.
Ändå hade förstås Bengt Larsson önskat att 2020/21 års uppgång stått sig, inte minst i stjärnglansen från IONIQ 5. Men det är klart, glansen försvinner om det inte finns några bilar att sälja.
– GA-enkäten är en temperaturmätare hos återförsäljarna. 2022 var ett jättetufft år för oss och det återspeglas förstås i svaren. Vi kämpade hela förra året med enorma leveransproblem och fick på flera modeller stänga ned ordertecknandet efter första halvåret eftersom fabriken inte kunde leverera de bilar till oss som de lovat, säger Bengt Larsson.
Han är lite bitter mot Europakontoret i Frankfurt.
– Kedjan är ju sådan att när bilarna inte kommer som vi sålt till kund och vi inte ens kan ge några leveransbesked vänder sig återförsäljarna till oss och vi som importör blir inte bättre än vår huvudman i Frankfurt gör oss till. Det är en kedja av problem som gör återförsäljare frustrerade. Jag förstår deras frustration och det bästa med 2022 är att året är över, säger Bengt Larsson.
Han berättar att fabrikerna i Tjeckien och Turkiet börjat producera för fullt, men att det fortfarande är problem med den stora fabriken i Korea, den enda där IONIQ 5 och kommande IONIQ 6 produceras.
– Det är ju i Korea som våra varumärkesbyggande produkter produceras, säger Bengt Larsson uppgivet.
Problemen i Koreafabriken handlar både om komponentbrist, logistikproblem, råvarubrist till batteriproduktion, skenande priser och till det en svag krona.
– Med de globala omständigheter som finns nu kommer fabrikerna skicka bilar till de marknader som har bäst lönsamhet. Det är ett logiskt beslut från hög nivå. Därmed får Europa en sämre tilldelning. De marknader i Europa som får mest tilldelning av bilar är de med fabriksägda importörer, som till exempel Norge, Tyskland och Spanien, säger Bengt Larsson.
Under 2022 uppskattar han att Hyundai i Sverige fått 35 procent färre bilar än vad de blivit lovade. Registreringarna har gått ned över 30 procent.
– Registreringsstatistiken har inget med försäljningstakten att göra. Återförsäljarna gjorde sitt jobb bra, men bilarna kom aldrig till Sverige. Det byggde upp en enorm orderstock, som alla andra märken också har, men vår var nog mest extrem av alla, säger han.
Som värst var orderstocken 6 000 kundsålda bilar, alltså bilar med riktiga kunder bakom, betonar Bengt Larsson. Det är nästan ett års volym.
Bilbristen har inneburit att Hyundai fått sätta säljstopp på vissa modeller.
– Det låter kanske konstigt, men vi har aktivt försökt att sänka vår försäljning och bara jobbat med de mest lönsamma kanalerna. Många modeller stoppades i långa perioder eftersom vi inte fick hem några bilar och leveranstiderna var så osäkra att vi inte ens kunde ge besked till kunden. Även IONIQ 5 stoppades. Sjukt frustrerande, säger Bengt Larsson.
Under 2023 ska 80 procent av modellprogrammet bytas ut. IONIQ 6 ska lanseras, en helt ny större Kona lanseras, en facelift ska också göras på hela i-familjen och Bayon samt även en facelift på Tucson. Dessutom kommer en helt ny SANTA FE sent 2023 eller tidigt 2024 (och lovas bli en riktig kioskvältare).
Men samtidigt som de nya modellerna ska lanseras ska generalagenten se till att få hem de bilar som redan är beställda av deras kunder så att orderstocken minskas.
– Under 2022 har Hyundai höjt priserna på bilarna hela fem gånger, ändå har märkets positionering på marknaden inte direkt förändrats, eftersom vi inte varit ensamma om prishöjningarna, säger Bengt Larsson.
Förra året ville du satsa på företagsförsäljningen, hur har ni jobbat med den frågan?
– Vi har träffat återförsäljarna och satt upp en enkel struktur kring företagsförsäljningen och satsat på utbildning och information, men när det är brist på bilar vill både vi och återförsäljarna prioritera att sälja bilar där de tjänar mest och det är inte till företagskunder utan till privatpersoner. Men vi är redo att komma igång med företagsförsäljningen även om det är på en volymmässigt låg nivå, säger han.
Bengt Larsson säger att problemet med biltillgången gått från att ha varit en utmaning till en helt ny nivå där de inte längre kan försörja ett stort nätverk av återförsäljare med bilar och lönsamhet.
– Det här är en strategisk frågeställning för framtiden – hur mycket bilar vill Hyundai sälja och vilket nätverk krävs. Frågan kommer till sin spets. Samtidigt har vi Hyundai – en av världens största tillverkare bakom oss och när produktionen kommer igång kan pendeln slå tillbaka, säger Bengt Larsson.
Reservdelsförsäljningen och eftermarknaden har utvecklats bra, något som också är en viktig försörjningskanal och källa till återförsäljarnas lönsamhet på Hyundais drygt 60 svenska försäljningspunkter.
Kan bilbristen leda till att nätverket kommer att minska?
– Vi ser kontinuerligt över ÅF-nätverket, men vi har positiva signaler från Europakontoret inför säljstarten av alla nya modeller och tillgången förväntas vara god, men vi är försiktigt optimistiska och avvaktar. Jag ser inte några stora neddragningar av ÅF-nätverket i dagsläget, säger han.
Bengt Larsson är stolt över återförsäljarna, att de lyssnar till generalagenten vid de digitala månadsmötena, att de förstår att det är svårt att påverka globala förändringar, men att generalagenten håller en öppen attityd, ser det positiva och kämpar på.
– Vi försöker fronta våra återförsäljare och ha en helt öppen dialog oavsett dåliga eller goda tider. Vi gömmer oss inte. Sedan kan vi inte bygga bilarna själva. Vi kämpar med våra relationer och löften från Frankfurt, men signalerna från Hyundai som varumärke är att man delvis skiftat fokus från volym och marknadsandelar till att inrikta sig på lönsamhet och varumärkesbyggande.
Larsson konstaterar att Hyundai har finare produkter än vad varumärket Hyundai signalerar. Det är inte helt osant, i början av april prisades IONIQ 6 som World Car of the Year, World Electric Vehicle och World Car Design of the Year vid New York International Auto Show.
Text & foto Maria Eriksson
ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Återförsäljarna har hamnat i ett limbo
Hos återförsäljarföreningen på Hyundai finns bara ett fokus: att beta av orderstocken och leverera de sålda bilarna till kunder.
– Vår viktigaste uppgift är helt klart att beta av orderstocken och sedan kunna sälja bilar med en trovärdig leveransdag, säger Tomas Klingwall.
Den allt för snålt tilltagna biltillgången till svenska marknaden har försatt återförsäljarna i ett limbo.
– Alla tror på produkten och de nya modellerna som kommer. Vi ser potentialen, men vi ser inga bilar, säger han.
Finns det något GA kan göra som inte gjorts?
– Det enda de kan göra är att jobba mot Hyundai Europa och förklara läget med volym och lönsamhet. Vi tror att importören gör vad de kan, men det måste till en dialog med Hyundai Europa som leder till produkter till återförsäljarna, säger Tomas Klingwall.
Förra året pratade vi en del om företagsförsäljningen…?
– Vi ska inte prioritera företagsförsäljningen. 90 procent av orderstocken är till konsument och den måste bort först.
Finns det några andra resultat i enkäten som du vill kommentera?
– Nej, egentligen inte. När vi har så få produkter blir resultatet så här. Jag tror inte att man i nuläget kan utläsa några andra trender i enkäten, säger Tomas Klingwall.
Nya modeller då?
– Alla kommande modeller ser intressanta ut. Både design, utrustning och pris är konkurrenskraftigt. Vi hoppas och tror att det ska släppa, men det finns en yttre gräns för hur länge man kan vänta. Av våra 60 försäljningspunkter har vi 3-4 exklusiva återförsäljare och de har det tufft, säger Tomas Klingwall.
Text Maria Eriksson