Frågetecken kring agentmodell
VOLVO
Jessica Span, vd

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?
– Vi är transparenta och modiga i de frågor som rör våra kunders nya krav på våra produkter. Det är svåra frågor att diskutera och vi lyssnar och tar åt oss.

Vad är du mest missnöjd med?
– När det gäller betygen på frågor om lyhördhet så tycker jag inte de speglar vår bild riktigt. Jag känner inte igen mig där, vi är öppna tycker vi.

Vad tänker du vässa till nästa år?
– Biltillgång, eftersom generalagentens viktigaste uppgift är att tillhandahålla bilar till handlarna. Vi måste kunna ge dem en stabil grund att stå på. Nu har det varit väldigt ryckigt.
I MRF:s nya enkät blir det en mittenplacering för Volvo Car Sverige. Brist på bilar drar ned betygen, liksom oron för det kommande agentavtalet.
Volvo Car Sverige har nyligen flyttat in i Volvos gamla högkvarter i Torslanda som byggdes på PG Gyllenhammars tid. Senast var det AB Volvo som huserade i den arkitektoniskt spännande 80-talsbyggnaden. Från mötesrummet ser vi ut över fabriken som spelade en huvudroll i fjol. Komponentbrist tvingade fabriken att hålla stängt till och från under 2022. I enkäten svarar över hälften av handlarna att de är mycket missnöjda med tillgången på bilar.
– Det saknas inte ambitioner, men det har varit svåra omvärldsfaktorer. Jag förstår att det är viktigt för kunderna att vi har stabila försörjningskedjor. Som kund ska man veta när man får sin bil, säger Jessica Span.
Hon är emellertid inte alltför optimistisk att problemen med leveransförseningar är över och menar att situationen kan bli densamma i år.
På en rad frågor presterar Volvo klart över MRF-snittet. Det gäller nyckelfrågor som reservdelstillgång, tillbehörstillgång, kvalitet på digital utbildning och enkelhet i garantiadministrationen. Basverksamheten fungerar bra skulle man kunna säga. Det som gör att Volvo inte hamnar högre i totalen är att betygen är låga på några specifika områden, till exempel på frågan om GA:s hantering av handlarna och kunderna när det gäller mjukvara, uppkoppling och appar. Här är 7 av 10 handlare ganska eller mycket missnöjda.
– Det är kända kundstörningar och deras bild stämmer, samtidigt som branschen tar stora tekniksprång. Vi är inte ensamma om de här problemen.
Så till den största frågan för handlarna, nämligen den som handlar om byte av affärsmodell till en agentmodell. Ungefär två tredjedelar av handlarna signalerar ganska eller mycket stort missnöje med ”återförsäljar- eller agentavtalet”. Det finns anledning att misstänka att handlarnas svar handlar om det kommande agentavtalet snarare än det nuvarande. I de öppna kommentarer som handlarna har gett till enkätsvaren finns uppfattningar som att handlarna saknar insikt om vad ett agentavtal för med sig, och att de känner en oro inför framtiden. Jessica Span säger att det är stora frågor som nu måste hanteras.
– Det handlar om digitalisering och nya affärsmodeller. Vi har en transparent dialog med märkesföreningen om detta, men det är svåra frågor. Jag tycker vi är modiga som öppnar upp om att diskutera dessa stora frågor med handlarna, säger hon.
Här ger också handlarna Jessica Span delvis rätt. På frågebatteriet kring lyhördhet är betygen generellt bättre än MRF-snittet, där en majoritet handlare är nöjda med sin generalagent.
Text Niklas Aronsson
ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Intensiva diskussioner
På Volvohandlarföreningen är Biljana Larsson varumärkesansvarig sedan slutet av maj 2022. Hon kommer närmast från generalagenten där hon har arbetat med utveckling, strategi och transformation på eftermarknad centralt. Hon ser agentmodelldiskussionen som den fråga som är hetast för tillfället och att den kan har påverkat handlarnas svar i enkäten.
– Vi har haft tät dialog kring den ett bra tag, men den har intensifierats sedan årsskiftet. Jag tycker att den har präglats av bra diskussioner och Jessica Span och hennes medarbetare har ställt upp på en bra dialog i de olika arbetsgrupperna. Vi är just nu mitt uppe i diskussionerna och som med allt nytt och okänt kan det finns en oro över att vi inte vet hur det kommer att landa exakt, säger hon.
GA vill se en oäkta agentmodell vilket innebär att återförsäljarna får stå för en del av risktagandet, jämfört med en äkta agentmodell. I fjolårets enkät sa Leif Holmin från Volvohandlarföreningen att det var en äkta agentmodell som handlarna ville ha, där Volvo styr priser, men där de också står för lagerhållning och inredning i hallarna. I vår oäkta agentmodell kommer en del av kostnaderna, så som investeringar i standards hamna på handlarna men där Volvo tar hand om IT, marknadsföring och lager.
– Det är inte oväntat, men vi har inte alltid samsyn i frågorna som rör en helt ny affärsmodell, men jag upplever att vi har ett bra diskussionsklimat, säger Biljana Larsson.
Året har annars präglats av utmaningar med leveransproblem, kapacitetsproblem och extremt långa leveranstider som har resulterat i att inte ha tillräckligt med bilar att leverera till kunderna, säger hon och lägger till:
– Samtidigt finns det en förståelse för att det inte är ett Sverigeproblem eller att det bara är Volvo som varumärke som är drabbat. Vi har diskussioner med Volvo om hur det ska lösas och hur läget ser ut framöver men från handlarnas sida önskar man självklart att det gick att göra mer.
Detsamma gäller en annan prioriterad fråga, mjukvara.
– Det finns ett stort kundmissnöje kring detta. Det har varit problemfyllt och struligt, men det är inget som går att lösa över en natt. Det går inte så snabbt som vi vill, men vi vet att Volvo arbetar med frågan, säger hon.
Sammantaget är hon nöjd med samarbetet med GA som trots allt präglas av bra och öppna diskussioner.
Text Niklas Aronsson