Stabila relationer på Volvo - MRF

Stabila relationer på Volvo

Stefan Strand, vd

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Enkäten är ett betyg på hela Svensk volvohandel där vi är en del. Vi har en bra dialog och den vill vi ska fortsätta. Vi har haft en långsiktig plan med våra handlare som sträckt sig fram till 2025. Nu ska vi sätta oss ned och göra en ny plan till 2030.

Vad är du mest missnöjd med?

– Jag är inte missnöjd, men det finns potential att göra mer på reservdelsområdet. Vi har också redan startat ett projekt tillsammans med handlarna med syftet att sälja mer reservdelar.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Jag hoppas få se en positiv trend på reservdelsförsäljning. Även att vi kan fortsätta den kreativa och transparenta utvecklingen med handlarna, så vi kan behålla den höga nivån vi har i enkäten.   

Det fortsätter att gå bra för Volvo Lastvagnar i tungviktsklassen. En ny seger och ett bättre medelvärde på frågorna jämfört med i fjol. Mer involverade handlare är en förklaring.

Fjolåret började bra för Volvo Lastvagnar i Sverige, men rätt snart gick konjunkturen in i ett mer avvaktande läge.

– Det blev tuffare både för oss och för handlarna. Men totalt sett var det ett bra år försäljningsmässigt och volymmässigt, säger Stefan Strand, vd för Volvo Lastvagnar Sverige. 

Med ett nytt produktprogram i ryggen och en tydlig strategi upplever han att Volvo Lastvagnar är väl rustat för kommande utmaningar. Även om det just nu är oro i omvärlden och en konjunktursvacka i Sverige.

– Från vår sida vill vi fortsätta ha en öppen och ärlig dialog med återförsäljarna. Vi tycker inte alltid lika, och det är bra, säger Stefan Strand.

I enkäten är det uppåt på många frågor, till exempel om Volvo Lastvagnars utbud av digitala tjänster.

– I det fallet handlar det om alla de digitala tjänster vi erbjuder via Volvo Connect. Vi har också ett team som jobbar dedikerat med digitala tjänster för att förebygga underhåll och undvika oplanerade stopp, säger han.

Det är allmänt positivt på servicemarknadsområdet, vilket gör Stefan Strand extra nöjd.

– Ett viktigt område eftersom det säljer nästa lastbil, säger han.

Garantiområdet har länge varit Volvo Lastvagnars sämsta gren i enkäten. Men i år går faktiskt betygen upp avsevärt. Till och med på frågan om enkelhet i garantiadministrationen där betyget går från 2,8 till 3,4. Alltså från ganska missnöjda till nöjda. 

– Nu kommer äntligen den frågan upp på bra nivå. Det är inte enkelt, men utbildning och support hur garantierna ska hanteras har hjälpt, säger Stefan Strand.

Det finns emellertid också frågor där betygen sjunker. Det gäller till exempel begagnat och restvärdeshantering.

– Här kan det vara så att priserna har gått upp, men att restvärdena inte har hängt med. Vi får även fler förfrågningar på restvärden, vilket gör att hanteringen tar längre tid. Detta är något vi ska titta på, säger han.

En annan fråga där det går lite knackigt är lönsamheten på reservdelsområdet. Här går också betyget ner en del. Klart bättre är hela utbildningsområdet där handlarna är mer nöjda än på något annat område. Också marknadsföringsområdet kommer ut starkt. Höga betyg, men även förbättringar jämfört med förra året.

– Här arbetar vi nära kunderna och utvecklas tillsammans med dem, säger Stefan Strand. 

Text Niklas Aronsson

Dela via mail

ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Axel von Essen, Volvohandlarföreningen

Vill att handlarna ska få skruva mer

”Ska vi arbeta med någon fråga så är det garantier där vi ligger lägst”, säger Axel von Essen på Volvohandlarföreningen, som i övrigt hyllar de goda relationerna med generalagenten.

Ett fantastiskt 2023 följdes av ett 2024 med betydligt beskedligare lastbilsförsäljning. Dessutom har omställningen till elfordon bromsat in betänkligt för hela branschen, vilket krånglar till det för hur kunderna ska tänka. Axel von Essen kopplar detta faktum till frågan i enkäten om restvärdeshantering.

– Vi säljer för dåligt med elbilar för att det inte går att få fram prisvärd el på ett effektivt sätt. De stöd som finns från staten är krångligt att få och omgärdat av byråkrati. Om vi får hjälp med restvärdet så går det lättare att räkna hem kalkylen, säger han.

Ett liknande resonemang har han beträffande reservdelar där också betyget haltar en smula.

– Här behöver generalagenten se över prisbilden på de olika kategorierna av reservdelar och sänka priserna på vissa produkter. Handlarna behöver få bättre marginaler så att de därmed också kan få mer släp och äldre lastbilar att skruva på. Om de inte ger oss rätt pris och är konkurrenskraftiga måste vi leta på andra ställen, säger Axel von Essen som ser reservdelar som en av de verkligt stora utmaningarna.

Till dessa båda frågor kan hela garantiområdet läggas, tycker han, även om betygen det här året var mer positiva än på länge. Generalagentens starkaste områden, enligt Axel von Essen, är nybilsförsäljning, utbildning och serviceavtal. Och sammantaget håller Axel von Essen med Stefan Strand. Här finns inget ställningskrig mellan parterna, utan det är en bra dialog och ett gott samtalsklimat. Han prisar, liksom Stefan Strand gör i intervjun med generalagenten, det nya produktprogrammet som lanserades för ett år sedan. 

– Nu riktar vi gemensamt blickarna mot 2030 i och med den nya femårsplanen, säger han. 

Text Niklas Aronsson Foto Fredrik Stehn