ARN. Bra för både branschen och slutkunden. - MRF

ARN. Bra för både branschen och slutkunden.

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, är en myndighet som opartiskt prövar tvister mellan konsumenter och företag och fattar beslut om hur tvisten ska lösas. Vi på MRF representerar bilbranschen i ARNs motoravdelning.


Som medlem i MRF har du förbundit företaget att alltid följa ARN:s beslut i enlighet med vad som föreskrivs i MRF:s villkor[1] Du som MRF-företag kan få hjälp med juridisk rådgivning om du fått en anmälan emot dig i ARN (se mer information under Juridik).

Skyldighet att informera om hur kunden kan få sin sak prövad i ARN

Om ett företag motsätter sig konsumentens krav är företaget skyldigt att samtidigt informera konsumenten om ARN:s webbadress och postadress. Det räcker inte med att företaget har en allmän information om ARN i avtalsvillkoren eller på sin webbplats. Information kan ges i samband med reklamationen per e-post i ett senare skede sedan företaget getts skälig tid att ta ställning till konsumentens krav. I samband med reklamationen måste företaget också redovisa om det tänker medverka i tvistlösningsförfarandet i ARN, vilket alla medlemsföretag förbundit sig att göra. Ett företag som inte lämnar den beskrivna informationen kan drabbas av marknadsrättsliga sanktioner från Konsumentverkets sida.

Sådan information kan se ut enligt följande:
Om en tvist mellan dig som kund och bilföretaget inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna kan köparen inledningsvis vända sig till den kommunala konsumentvägledningen eller Konsumentverket här för rådgivning.

Som kund har du alltid rätt att få din tvist prövad hos Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Tvister kan även prövas av allmän domstol. Närmare information om ARN och hur du gör en anmälan hittar du här: www.arn.se ARN, Box 174, 101 23 Stockholm. MRF-företagen följer alltid ARNs beslut”.


[1] MRFs kundskydd
Under förutsättning att säljföretaget var anslutet till MRF när bilen levererades och vid tidpunkten för ARNs beslut, åtnjuter en konsument MRFs kundskydd som innebär att MRF svarar för att konsumenten vid en tvist erhåller den ersättning ARN rekommenderat. Skulle endera parten inte godta ARNs avgörande utan dra tvisten inför domstol bortfaller dock kundskyddet..

Vi sitter i ARN

MRF har fyra ledamöter i Allmänna reklamations­nämnden.

David Norrbohm
Mejla David
08-701 63 00

Klaus Silfvenius
Mejla Klaus
08-701 63 14

Jan Olvenmo
Mejla Jan
08-701 63 21

Henrik Idermark
Mejla Henrik
08-701 63 29