Bön till pr-människor - MRF

Bön till pr-människor

Som alla andra redaktioner översköljs vi av pressmeddelanden, oftast från kommersiella aktörer som vill nå er läsare.

Vi är väldigt nogräknade och släpper inte igenom mycket genom nålsögat.

Men det händer ju att vi bedömer att en nyhet som kommer som en pressrelease kan ha läsvärde. Eller att en produkt känns vass och ny och skulle kunna platsa på vår ”prylsida” Nytankat.

Det är då, när jag ska plöja igenom, ibland flera tätskrivna sidor, som jag rätt ofta har lust att slänga meddelandet i papperskorgen och strunta i det.

Det krävs nämligen fyrhjulsdrift för att vaska fram relevant fakta mellan superlativ, rappakalja, versaler och upprepningar.

Naturligtvis hoppas avsändarna att mindre nogräknade medier ska ta in hela meddelandet oredigerat och då få sina produktnamn upprepade gång på gång. Så tröttande för er läsare. Sådant besparar vi er i Motorbranschen. Vi redigerar så att ni förhoppningsvis gesvint ska kunna tillägna er relevant information. Även om det är lite slitigt.

Ing-Cathrin