Förbered företaget inför ny datalag
Som MRF tidigare informerat om (länk till tidigare information här) berör det nya regelverket i allra högsta grad motorbranschen, såväl bilhandlare som verkstäder. Redan nu är det viktigt att påminna om att sanktionerna för företag, juridiska personer, som bryter mot den nya förordningen kan bli mycket kännbara.
MRFs förbundsjurist, David Norrbohm, berättar att ett omfattande arbete har genomförts under våren och sommaren tillsammans med experter inom området och i dialog med återförsäljarföreningarna.
– Från och med 25 maj 2018 krävs verkligen varsamhet i bland annat hanteringen av kundrelaterad information. För att underlätta det inledande GDPR-arbetet så har MRF dels tagit fram en checklista, dels en informationsmall, berättar David Norrbohm.
Mallen, som bör finnas tillgänglig för slutkund, handlar bland annat om vilka uppgifter som företaget sparar; varför det gör det; vilket rättsligt stöd det har för att behandla uppgifterna och hur länge som de sparas.
– Redan idag finns de första versionerna av hjälpmedlen i pdf-format på MRFs medlemsunika sidor på vår hemsida. Inom kort kommer även riktlinjerna och en redigeringsbar mall att finnas att tillgå via MRF Online, berättar David.
Han berättar även att MRF, som i ett led i utvecklingen av informationsmallen till slutkund, arbetar på en uppförandekod (så kallad Code-of-conduct), en frivillig affärsetisk regel, för hur medlemsföretagen ska hantera, spara, data och annan branschspecifik kundinformation.
– Tanken är att uppförandekoden efter ytterligare arbete skall presenteras och godkännas av Datainspektionen, avslutar David Norrbohm.
Till MRFs exklusiva sidor, endast för MRF-företag