Assistancekåren utbildar beställarna
Så sammanfattar Rickard Elvin, Örebrobärgarna, den informationsträff som arrangerades 20 september i Västerås för försäkringsbolag, polis samt andra beställare av ”Kårens” tjänster i Mälardalen. Drygt ett 30-tal personer deltog i arrangemanget där även stationerna i Västerås, Enköping, Fagersta och Köping medverkade med sina resurser. Detta för att utbilda och demonstrera allt från komplicerade bärgningsuppdrag till ”Kårens” trafikledningssystem.
– Främst handlar det om att visa hur vi arbetar, men också om att skapa förståelse inför varför det ibland kan ta tid, inleder Rickard när vi ber honom summera träffen.
– Vi har även visat vilka resurser vi har, samt hur vi inom Assistancekåren arbetar med miljö och restvärde. Sammantaget har det varit fantastiskt bra att få träffa försäkringsbolagen. De får en bättre förståelse för vår verksamhet samtidigt som vi får lyssna av hur de tänker som våra kunder.
– Det är viktigt att visa att vi jobbar rätt för kunden, i regel den som betalar – försäkringsbolaget. Vi visar att vi tänker på kostnader för stillestånd, men också visa på att vi tänker på restvärden när vi utför våra uppdrag.
Avslutningsvis nämner Rickard Elvin de kollegiala vinsterna med att mötas stationer emellan.
– Det är även bra för oss bärgare att lära av varandra samt inse att vi kan nyttja varandras resurser istället för att köpa på sig egen utrustning som sällan används.
Motsvarande träffar genomförs av alla regioner inom Assistancekåren.