BMW 2021
Ifjol överraskade BMW i enkäten med den kraftigaste uppgången av samtliga märken. I år kommer en rekyl som skär rakt igenom snart sagt alla frågeområden. Det sätter griller i huvudet på Emmanuel Bret, vd för BMW Sverige.
– Det här är inte så lätt att analysera. En svårighet med enkäten är att det är så få av våra återförsäljare som deltar. Då är det svårt att veta hur man ska bedöma den, säger han.
Bara på sju frågor i enkäten är betygen förbättrade, två av dem återfinns på garantiområdet: Ersättningsnivå på reservdelar och frågan om betalningstider.
– Vi hade en rad frågetecken på garantiområdet för några år sedan, som vi nu har kommit tillrätta med. Nu fungerar det riktigt bra. När det gäller betalningstider så var vi inte tillräckligt bra tidigare, och det är jättekul att se att insatserna har gett resultat säger Emmanuel Bret.
På marknadsföringsområdet är det inga större nedgångar mer än på frågan om hur nöjda handlarna är med marknadsföringen på serviceområdet, där sjunker betyget ett helt steg från 4,3 till 3,3. Också på frågan om centrala servicemarknadskampanjer sjunker betyget på ett liknande sätt, från 3,8 till 3,3.
– Här behöver vi uppenbarligen bli mer aggressiva och marknadsföra eftermarknaden bättre. Vi tar det med oss, säger han.
Också på utbildningsområdet går det ned en aning även om betygen fortfarande är på en hög nivå och med handlare som mestadels är ”ganska nöjda”.
– Vi har haft en stor andel e-learning under året och där finns en lärandekurva för alla. Vi har haft en snabb förflyttning till det digitala som kan spela in här, säger han.
Trots det tuffa året med nedstängningar av fabriker under en period i våras så klarar sig betygen på reservdelar rätt bra och på frågan om reservdelstillgång går betygen till och med upp.
På många frågor har Emmanuel Bret svårt att förklara vad som ligger bakom. Men eftersom vi pratar om ett ganska litet antal handlare som har svarat på enkäten så kan det ofta räcka med att en handlare byter fot och ändrar ett högt betyg i fjol till ett lågt i år för att snittbetyget ska falla ett halvt betygssteg eller mer. På en fråga förstår Emmanuel Bret sina handlare och det är på frågan om man har en marknadsanpassad prissättningspolitik för bilarna. Där går betyget från 4,5 till 3,9, som fortfarande är ett högt betyg. Ungefär samma försämring blir det på frågan om samarbetet med märkesföreningen, från 4,7 till 3,7.
– Det är inte alltid så lätt och det är okej att inte alltid vara överens. Vi har en hel del tillit till varandra, säger han.
Nöjd kan han definitivt vara med att BMW enligt handlarna verkligen har bilar som kunderna vill ha. Här ökar betygen från 4,7 till finfina 4,9.
Text Niklas Aronsson