Lexus 2021
Gustav von Sydow har i och med nytt nordiskt Lexus-ansvar sen oktober 2020 även ansvar för den svenska verksamheten. Han hade samma roll under sex år från 2006 till 2012. Därefter har han arbetat med både Lexus och Toyota internationellt i Japan och Bryssel, innan han återvände i augusti 2019 till rollen som eftermarknadschef för både Toyota och Lexus i Sverige.
– Jag kan utläsa av enkätsvaren att här finns fundamentala brister och så ska det naturligtvis inte vara. Nu ska vi beta av frågorna med återförsäljarna och se vilka ”hot spots” som finns där vi behöver fokusera, säger han.
Marknadsföringsområdet får låga betyg överlag i enkäten.
– Här finns mycket att göra. Vi behöver gasa på men också förstå vad exakt det är som återförsäljarna tycker är dåligt.
På modellsidan har det varit skralt med nyheter en tid och inte blev det bättre av att två modeller slutade att tillverkas i fjol. Pandemin har också inneburit snålare tillgång på bilar efter att fabriken tillfälligt reducerade tillverkningen under våren. Det märks på betygen på tillgång på bilar och leveransprecision.
På garantiområdet är betygen bättre, kanske beroende på gemensamt system med Toyota. Också på utbildningsområdet går det hyggligt. På frågebatteriet kring hur nöjda återförsäljarna med generalagentens support inom försäljning är det riktigt låga betyg, vilket får Gustav von Sydow att reagera.
– Vi ska inte ha så dåliga resultat helt enkelt. På servicesidan kan jag lite grann förstå betygen för där har vi haft en bemanningsutmaning under fjolåret som påverkat både Toyota och Lexus.
Samarbetet med märkesföreningen får däremot godkänt av återförsäljarna.
– Det är ett steg framåt och jag har stor tilltro till Dag Lotsander på återförsäljarföreningen som kommer att hjälpa oss i utvecklingen framöver.
Det kommer sannolikt att behövas. Betygen på frågor kring återförsäljarnas tilltro till ledningen på Lexus och deras långsiktiga strategi är låga. Liksom på frågan om återförsäljarna tycker att Lexus har en bra organisation.
– Jag skulle tro att det är en osäkerhetskänsla inför framtiden som de upplever. Vi har nyligen haft möten med handlarna för att få till stånd bättre interaktion. De behöver få veta vad som händer och känna att vi har en långsiktig strategi, säger Gustav von Sydow.
Text Niklas Aronsson