Jämnhet som ger resultat - MRF

Jämnhet som ger resultat

Klaus Oest, vd

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Lite svårt att svara på i år. Vi backar indexmässigt, men överlag ser det ut som vi har fortsatt förtroende hos återförsäljarna. Vi är inte dåliga på något, och bra på mycket.

Vad är du mest missnöjd med?

– De områden där det finns svaghetstecken är sådana som kostar pengar, som till exempel marknadsföring. Finansområdet får vi ha lite fokus på. Men som helhet finns det egentligen inget att vara missnöjd med.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– De svagheter som finns är strukturella, som valutan. Vi kommer att diskutera enkäten med återförsäljarna, men vi planerar inga revolutioner. Vi kommer att fixa lite här och där, och det är också viktigt att ha fokus även på de frågor där vi presterar bra dag.  

Det blir en ny pallplats för Mazda i årets enkät. I fjol kom vd Klaus Oest och hans vapendragare på tredje plats. I år blir det ett litet avancemang till andra plats trots att index faktiskt faller tillbaka något.

Mazda höstar in fem förstaplatser och inte mindre än 25 andraplatser på de 85 frågorna i GA-enkäten. Trots det viker alltså index en smula, men det beror inte på Mazdas prestation utan mer på att ett par andra märken gjort remarkabla höjningar.

Prestationsmässigt tycker Klaus Oest att 2023 blev något av ett mellanår. Allt eftersom har Mazda kommit till rätta med komponentbrist och logistikhinder, bara för att i stället hamna i en marknad med gott om bilar, men få kunder. Nästan så det är lite ironiskt. 

– Nu har fokus hamnat på att försöka plocka fram bra erbjudandet för handlarna. Det är en utmaning när räntor har gått upp och leasing har blivit dyrare. Men vi har en bra dialog med återförsäljarna kring hur vi ska hantera detta på bästa sätt, säger han.

Sedan laddhybriden CX60 som kom för ett par år sedan har Mazda äntligen en modell som kan utmana i företagssegmentet där märket tidigare har varit svagt, vilket också har gett en bättre lönsamhet att bygga på för handlarna. Vad gäller återförsäljarnätet så har det påverkats en del av att man släppte J BIL i Stockholm som köptes upp av KW Bruun.

– Vi jobbar på att hitta en ersättning i Stockholm, säger Klaus Oest.

I enkäten är nivån rakt över hög och stabil. Som vi har vant oss vid under de senaste åren. På lyhördhetsfrågorna presterar Mazda riktigt bra med några förstaplatser och det är helt klart att återförsäljarna upplever att de blir lyssnade på. På området marknadsföring, som inte är något av Mazdas starkaste grenar,  går betygen upp med placeringar på mittfältet. På frågan om fullföljande av åtaganden och givna löften däremot toppar Mazda med ett betyg på 5,5.

– Personligen tycker jag att det är väldigt viktigt att hålla löften och därför blir jag extra glad åt betyget på den frågan, säger Klaus Oest.

I vanlig ordning är återförsäljarna nöjda med all slags utbildning, liksom med servicemarknadssidan. Något lite mer återhållsamma med berömmet är de på frågan om långsiktig strategi för återförsäljarna. Det tror Klaus kan kopplas till att det kommer nya elbilar 2025 och att det just nu är lite grann av ett väntläge. Även organisationen får lovord. Särskilt mycket ros blir det till Kungsbacka-teamets ansvariga för reservdelar, garantier, teknik och administration. 

Text & foto Niklas Aronsson

Dela via mail

ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Stefan Stedtlund, ordförande ÅFF

Vi har en större förståelse för varandra nu

”Serviceorganisationen på Mazda är grym. De är verkligen jättevassa. Men mycket annat är också bra som till exempel vårt samarbete.” Det säger Stefan Stedtlund, ordförande för Mazda återförsäljarförening.

Efter att relationerna med Mazda kyldes av en smula under pandemiåren så har de tinat upp ordentligt sedan slutet av 2021. Då fanns ett missnöje med kommunikationen som upplevdes som bristfällig. Men det hade blivit bättre redan förra året och därefter har det fina samarbetet fortsatt.

– Vi har en större förståelse för varandra nu. Vi ska ju båda sälja bilar fast på olika sätt och det är viktigt att se och förstå våra olika roller i affären, säger han.

Det har skett en kraftig förbättring på det området och det är sannolikt den viktigaste anledningen till att Mazda de senaste två åren fått så väldigt fina betyg av handlarna. Men självfallet finns det fortfarande områden att arbeta på. Som marknadsföring till exempel. Här tycker Stefan Stedtlund att Mazda är alldeles för osynliga.

– Vi behöver större synlighet på fältet, i allmänna sammanhang, som flera av våra konkurrenter. Nu har vi ett sådant läge konjunkturmässigt att vi behöver all hjälp och stöd vi kan få, säger han.

På ett område när det gäller marknadsföring, hemsidan, är handlarna däremot nöjda. Där har det blivit betydligt bättre och den upplevs som riktigt fräsch nu.

– Vi är också nöjda med hur generalagenten fullföljer sina åtaganden, säger han.

Precis som Klaus Oest lyfter just den frågan, så anser handlarna att den är en av de viktigaste i enkäten. Men om Stefan Stedtlund ska lyfta en enda sak som Mazda gör bättre än alla andra så är det servicemarknadssidan. Där finns det knappt nog med överord.

– Det går alltid snabbt och är aldrig några problem med att få den hjälp som behövs, säger han.

Text Niklas Aronsson