Mitsubishi 2020 - MRF

Mitsubishi 2020

GA:s vd under 2019 antyder ingenting om att det dagen efter intervjun ska komma ett pressmeddelande som berättar att Henrik Edemalm lämnar posten som vd för Mitsubishi Motors i Sverige för att gå vidare till en roll hos ägaren Sumitomo i London. Möjligen är han lite mer avslappnad än vanligt. Men det kan förstås bero på andra saker: att flaggskeppet Outlander PHEV gick ”rekordbra” 2019, som han säger. Och att han kan konstatera en ökning på GA-enkätindex med 3,2, till drygt 98.

– Jag är glad men inte förvånad, konstaterar han.

Till viss del handlar det om ett återtag av minskningarna från omorganiseringens år 2018. Men det handlar också om satsningar. Betygen på finansieringstjänster rusar som en raket.

– Det var kul och en effekt av att vi lanserade privatleasingen som utlovat. Vi har satsat väldigt mycket, tagit kostnader, kört tv-reklam och alla har jobbat hårt med detta, även ÅF.

Ett nytt system för reservdelar för lite äldre bilar har också fallit i god jord.

– ÅF fick en bredare och mer konkurrenskraftig flora att välja inom för fem år gamla bilar.

Men det finns ett par frågor av vikt som ser bekymmersamma ut, till exempel frågan om GA har ett tydligt mål för GA:s lönsamhet. Här backar man med – 0,8 och ligger en bra bit under medel.

Han svarar med att påpeka att näraliggande frågor ligger på en medelnivå, till exempel att marginalsystemet för bilar ger en långsiktig lönsamhet. Observationen leder fram till hans teori: det handlar inte om brist på ett tydligt mål utan om att en grupp handlare som ännu inte tror på att de kan öka försäljningen av den populära laddhybriden.

– Försäljningen av Outlander PHEV är ojämnt fördelad i landet. Jag tror att siffran återspeglar att målet inte är så tydligt för dem som inte säljer mycket Outlander.

Samma förklaring ger han på frågan om varför märket backar på om GA lyssnar på ÅF. Det är

samma grupp som ger låga betyg, ofta de som förlitat sig i hög grad på exempelvis fyrhjulsdrivna dieselbilar. Men Edemalm är optimistisk å deras vägnar. Han tror att begagnatmarknaden för två till tre-års Outlander PHEV kan gynna handlare i regioner som i dag inte säljer bra av de nya bilarna, och han anser att marknaden för elektrifierade bilar är större än vad dessa handlare tror.

– Efterfrågan kommer i alla typer av regioner i landet. Det är en enorm omställning som sker just nu. Alla fabriker kommer att tillverka dessa bilar.

Förra året ville han satsa på att skicka upp betygen inom service- och eftermarknad. Det lyckades bara delvis, då synligheten på fältet gällande support och verkstad går ned till att bli den fråga GA är sämst på i förhållande till medel.

– Det bottnar i omstruktureringen vi har gjort. Vi har levt med för få regiontjänster. Nu är vi fulltaliga.

Text och foto Rickard Jakbo