Resan uppåt fortsätter, pallen nästa år? - MRF

Resan uppåt fortsätter, pallen nästa år?

Jörgen Wedefelt, märkeschef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Absolut bäst känns det att återförsäljarna tycker att vi har en väldigt bra organisation. Det handlar ju om människor och vi uppfattas som samarbetsvilliga, tydliga och transparenta. De uppskattar oss som team och som individer – det är det bästa och roligaste kvittot på undersökningen.

Vad är du mest missnöjd med?

– Synd att säga att man är missnöjd med något när vi har förbättrat oss på i stort sett alla punkter. Men det hänger kvar lite inom ledtider och leveransprecision, där måste vi fortsätta jobba ännu mer. Vår ambition är ju att få ett jämnt stabilt flöde från fabrik och ända ut till leverans, med tydliga besked.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Vi har en del nya affärsmodeller, bland annat agentavtal som tagits emot väl. Vi har haft bra dialoger, men allt är ju nytt och vi måste visa att det fungerar. Här måste vi säkerställa att våra gemensamma processer och våra system hänger med i den förändringen.  

Stabilitet är ett ord som brukar användas för att beskriva Audi. Det gäller även i år. På i stort sett alla frågor har man gått uppåt och medelvärdet har lyft från 4,2 till 4,6. Audi tar också ett kliv från förra årets sjätteplats och upp till fjärde plats.

– Vi har som mål att ligga på topp 5 i enkäten. Det ligger i vår strategi sedan 2020 och vi har de senaste åren haft placeringar i enkäten som vi aldrig haft tidigare, säger Jörgen Wedefelt, märkeschef på Audi, som är både glad och stolt över årets goda förbättringar.

Det märks att Audi är intresserade, följer upp och jobbar med resultaten i enkäten. Använder den lite för att få ett kvitto på att de gör rätt saker och gör dem rätt.

– Vi har varit konsekventa i vår strategi och kommunicerat den ofta och tydligt till våra återförsäljare. Vi ska stå stadigt på alla ben inom alla våra affärsområden; nybil, begagnat och servicemarknad.

Uppenbarligen gillar Audihandlarna vad de hör och ser. Frågan om långsiktig strategi för åf får fortsatt en stark position. Inom till exempel begagnat: koncept, serviceavtal och garantier, är Audi klart bäst inom gruppen och intar en andraplats i hela enkäten. 

Nybilar är ett område som talar för sig självt, menar Wedefelt. På en stabil marknad förra året var man ett av få märken som ökade, med 34 procent.  

– Våra partners därute uppskattar tydligen vad vi gjort. På till exempel bilpriser och kampanjer ligger vi bra till och handlarna anser att vi att satt rätt kampanjer i rätt säljkanal i marknaden.

Audi får genomgående höga och förbättrade betyg inom de flesta säljrelaterade frågor. ”Plumpen i protokollet” är fortfarande leveranstiderna, även om de förbättrats kraftfullt sedan förra året.

Servicemarknaden har också genomgående höjda betyg och fjolårets problem inom reservdelar är borta i år. Ett kvarstående problem, för hela gruppen, är vissa garantifrågor som: enkelhet i administration och goodwill, där handlarna har en del synpunkter.

Men det som Wedefelt ändå gläds över allra mest är handlarnas nöjdhet med organisationen, som på nästan alla delfrågor uppvisar toppresultat.

– Det känns extra kul att vi får den här återkopplingen, att det inte bara är produkterna det hänger på, utan även människorna bakom, som ju är dem som bidrar till att vi ska få ett så bra samarbete som vi har. Den inställningen finns i våra team, att vi ska vara en bra partner och ge konstruktiv feedback – på både positiva saker och där det finns förbättringsåtgärder.

 Även total nöjdhet med generalagenten, en grundbult för hela enkäten och samarbetet med märkesföreningen, ligger högt.

– Vi har en bra dialog med föreningen och bra struktur på mötena. Visst kan det finnas delade meningar i enstaka detaljer, men inte i stort – vi har hela tiden affären i fokus.

–  Vi pratar med handlarna om vår långsiktiga strategi så ofta vi kan, vi ligger kvar, korrigerar och gör små justeringar. Det känns som att åf både gillar och anammat detta i både förståelse och arbetssätt.

– Och vi har ett lönsamt nätverk, det är kanske det viktigaste för åf och det jobbar vi för, säger Jörgen Wedefelt som är jätteglad över årets resultat. 

Text & foto Tomas Ulander

Dela via mail

ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Tommy Andersson, SVÅ

Långsiktighet och kompetent organisation

– Audi är pragmatiska, duktiga och de levererar. Vi har en bra dialog. Det säger Tommy Andersson, som är Sektorchef Personbilar på märkesföreningen.

Audi har legat i den översta delen av enkäten sedan flera år tillbaka. 2021 var man femma, 2022 fyra och 2023 landade man på en sjätteplats. I år förbättrar man sitt resultat med stadiga ökningar genom hela frågebatteriet.

– Audi är ju vårt flaggskeppsmärke och har haft ett gott betyg under ganska lång tid. De ligger stabilt på en hög nivå och presterar bra och konsekvent. Även om de inte ökat lika mycket som de andra märkena i gruppen, om man ser till tiondelarna, så beror det ju på att Audi redan tidigare hade ett så bra resultat, förklarar Andersson.

Den egentligen enda kvarstående akilleshälen, om man ser till vad handlarna tycker i enkäten, är leveranstiderna. De fick väldigt låga betyg förra året, men har gått upp kraftigt i år, en fördubbling jämfört med ifjol, men de ligger fortfarande något under medel.

– Den ganska långvariga utmaningen med produktionen släppte under förra året. Plötsligt kom det väldigt stora volymer bilar hit till Sverige, som skulle ut till sina slutkunder. Det blev lite ansträngt i hamnarna och genom hela logistikkedjan. Jag kan förstå att återförsäljarna har haft en del utmaningar med att hantera det stora antalet bilar och att hålla en bra leveransprecision mot kund. Jag vet att handlarna har jobbat hårt med detta, säger Andersson och fortsätter:

– Vi ser också på försäljningen att handlarna uppnådde väldigt starka resultat under förra året och att Audi gjorde ”all time high” i marknadsandel.

En fråga man också brottades med under förra året var kvalitetsproblem med mjukvara: appar och uppkoppling. Men handlarna är betydligt nöjdare i år.   

– Fabriken har jobbat mycket med att få ordning på de här utmaningarna och de har arbetat med löpande förbättringar i de uppdateringar som kommit – det har gått framåt och i rätt riktning, konstaterar Andersson. Viktigt att frågan har lyft i år.

Vad finns då kvar att jobba med för Audi? Vad är det för områden som inte riktigt presterar?

– De utmaningar Audi har är de som gäller generellt för hela gruppen. Delvis har vi ganska gamla system som är lite otympliga att jobba med, till exempel inom garantiadministration, där det kan vara ganska tungrott, men det gäller som sagt för alla märken i gruppen.

I övrigt är Andersson positiv kring det mesta vad gäller Audi och menar att mycket av problematiken från förra året har släppt. Produktionen och billeveranserna har ökat, liksom tillgången till reservdelar och tillbehör.

Organisationen och samarbetet får också mycket beröm.

 De har en stark ledningsgrupp i alla delar, som ser långsiktigt och är kompetent och levererar. Jämför jag med alla märken i gruppen så levererar Audi särskilt bra i servicemarknadsaffären. Det är egentligen inte på någon enda punkt de faller igenom, summerar Tommy Andersson, som är nöjd med det goda samarbetet med Audi.

Text & foto Tomas Ulander