Ökar men lyfter sig inte ur bottenskiktet
CITROËN
Fredrik Tevin Ivarsson, kommersiell chef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?
– Att vi har förbättrat dialogen och kommunikationen med våra ÅF och återförsäljarrådet. Nu ska vi fortsätta i samma positiva riktning och göra ännu bättre nästa år.

Vad är du mest missnöjd med?
– Vi behöver arbeta ännu mer med att tydligare kommunicera ut vår långsiktiga strategi för Citroën som varumärke.

Vad tänker du vässa till nästa år?
– Fortsätta förbättra samarbetet med våra ÅF och återförsäljarrådet så att vi tillsammans kan vidareutveckla vår gemensamma affär. Vi vet att där finns mer potential att utvecklas ännu mer.
Det hjälpte inte att tillgången på bilar ökade rejält under 2023. Inte heller att ÅF-kåren blev mer positivt inställd till GA:s organisation. Märket hamnar näst sist.
Faktum är att märket ökar på de flesta frågor. Men eftersom Citroën fortfarande ligger lågt relativt branschmedel i de flesta frågor blir det inte bättre än plats 19 av 20 i personbilskategorin.
Till skillnad från alla andra importörer ställer K.W. Bruun inte upp på intervju. Nedan redovisas GA:s skriftliga svar.
Ni ökar något på index, men ligger ännu långt ifrån branschmedel. Hur ser ni på det?
– Det är glädjande att vi ökar på de flesta punkter. Vi började under 2022 arbetet med att bland annat utveckla dialogen med ÅF och återförsäljarrådet och nu ser vi resultatet av det. Men vi vet också att där finns mer potential att göra ännu bättre om vi ser till andra märken vi har, svarar Fredrik Tevin Ivarsson, Commercial Director på K.W. Bruun.
Handlarna upplever lönsamhet och begagnatfrågor som särskilt bekymmersamma. Lågt ligger också betygen på priser och kampanjer samt varumärket. Det verkar vara svårt att tjäna pengar. På frågan om marginaler och bonus vid försäljning av bilar hamnar Citroën sist.
Vilken är er syn på den negativa beskrivningen av affärsvillkoren?
– Hela bilmarknaden har gått igenom ett tufft 2023 med ökad inflation och höjda räntor. Men en Citroën-ÅF som arbetar med hela affären, från försäljning till servicemarknad, reservdelar och transportbilar ska ha en god lönsamhet. Vi arbetar hela tiden med att utveckla affären och samarbetet med våra ÅF och har därför under 2023 och nu 2024 gjort förbättringar i Commerical Policy (vissa affärsvillkor, reds anm.), skriver GA-chefen.
Han framhåller också att märket gjort det möjligt för ÅF att få förtur till att köpa tillbaka modeller vars leasingavtal löpt ut, och att responsen på det har varit mycket god.
ÅFF menar att det ändå återstår mycket arbete. Ser ni några områden som ni vill prioritera för att höja nöjdheten?
– Vi har förbättrat Commerical Policy för ÅF både under 2023 och nu under 2024. Vi har utvecklat våra kontaktpunkter med både återförsäljarrådet och våra ÅF. Detta arbete har gått bra och kommer förhoppningsvis att fortsätta i samma positiva riktning som gynnar oss alla och vår gemensamma affär.
Tillgång på bilar och leveransfrågorna ökar starkt. Vad ligger bakom detta?
– Vi har i dag en mer stabil leveranskedja som gör att vi kan erbjuda bra leveranstider på samtliga modeller. Från omgående leverans på det vi har i lager, till bara någon månads väntetid om det måste beställas från fabrik.
Tidigare var betyget på samarbetet med ÅFF rätt dåligt, och även om man inte når inte upp till en trea i medelbetyg i år är handlarna klart mer nöjda.
– Vi har i dag fler forum än någonsin för dialog och samarbete med återförsäljarrådet och våra ÅF med syfte att främja vår gemensamma affär. Det är positivt att det går framåt, men vi har som ambition att, precis som med andra märken vi har, förbättra det ännu mer.
Det finns signaler om att vissa ÅF oroas av konkurrens från GA när det gäller online-försäljningen. Finns det en målbild här om hur mycket av försäljningen som ska ske direkt från er och hur mycket som ska ske i ÅF-kåren?
– Vår ambition är att kunder som vill ska kunna köpa eller leasa en bil online, men det är väldigt lite av den totala försäljningen för Citroën som sker online. Här arbetar vi hela tiden med att vara tydliga mot våra ÅF att online-försäljningen är ett komplement till deras verksamhet ute i landet.
Frågan om villkor för utställnings- och demonstrationsbilar har det lägsta betyget av alla. Vad ligger bakom det. Finns det något arbete för att förändra villkoren?
– Under 2023 och 2024 gjorde vi förbättringar i Commercial Policy för ÅF vilket kommer göra det ännu mer lönsamt för dem att arbeta med hela affären. Vi införde också under 2024 möjligheten för ÅF att pausa påfyllningen av demobilar för att sälja av de lager som de har.
Märket går tydligt fram på alla organisationsfrågor, där ÅF bedömer hur organisationen är uppbyggd. Nu ligger importören mellan 3 och 4 i medelbetyg.
GA-chefen skriver avslutningsvis att flera viktiga Citroën-modeller är på gång, vilket han bedömer kommer att innebära bättre försäljning och lönsamhet.
Text Rickard Jakbo
ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Dialogen bra men affärsvillkoren sämre
Det går för långsamt när det gäller affärsvillkoren, menar ÅFF-ordföranden Erik Fröström. Han efterlyser en tydlig och långsiktig strategi.
– Det är bra att ÅF ger ett något bättre resultat, samtidigt återstår mycket arbete, säger Erik Fröström, som nyligen avslutat sitt första år som ordförande för Citroën ÅFF.
Även i år är det främst affärsvillkoren som ligger bakom det klena resultatet på personbilsidan.
– Det är på frågorna som gäller affärsvillkoren som Citroën får lägst betyg. ÅF upplever att det är väldigt svårt att tjäna pengar.
Även om det också finns andra frågor där GA ligger relativt dåligt till återkommer han till affärsvillkoren.
– Just nu upplever många ÅF att det svårt att ta hand om de begagnade bilarna. Det gäller till exempel demobilar som ska säkras och återtagen av hyrbilar. Det är mycket besvärligt.
På frågorna om den långsiktiga strategin för ÅF och kårens inställning till ÅF- och agentavtalet, är betygen låga även om de höjts något.
– Den långsiktiga strategin för ÅF är mycket viktig. Men handlarna har svårt att se vilken den är. De upplever också en konkurrens i och med att bilar säljs direkt online av GA, och att det blir någon form av intern konkurrens.
Som ny ordförande hoppades du på att K.W. Bruun, ÅF och ÅFF diskuterade utmaningarna tillsammans. Har det blivit så?
– Jag tycker att det finns klara förbättringar här. Dialogen har förbättrats. Till exempel så hade vi under hösten ett stort arbete tillsammans med att få på plats nya ÅF-avtal till den 1 januari, och vi hade ett samarbete i god ton som uppskattades av ÅF-kåren, säger han och tillägger:
– Jag skulle också vilja lyfta samarbetet med servicemarknadssidan, det är klart bättre än tidigare.
Text Rickard Jakbo