Omorganisation tynger resultatet
HONDA
Stefan Malmgren, Sverigechef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?
– Att ÅF uppfattar oss som lyhörda, det är viktigt och positivt. Det händer mycket inom Honda just nu och jag hoppas och tror att de organisatoriska förändringar som gjorts under 2023 ska ge oss mer handlingsfrihet, snabbare beslutsvägar och fler lokalt fattade beslut.

Vad är du mest missnöjd med?
– Jag förstår att den förändring av ÅF-nätverket som genomförs just nu påverkar hela resultatet, men jag tar ändå till mig att det finns frågor där vi måste förbättras. Lite besviken är jag över att alla de små förbättringar som vi gjort på flera områden inte syns mer av i enkätsvaren.

Vad tänker du vässa till nästa år?
– Lyhördhet utan att det leder till något positivt är inte bra, så jag vill betona att vår målsättning är att kunna omsätta förtroendet till konkreta förändringar och förbättringar.
En pågående omorganisation av ÅF-nätet tynger generalagenten som hasar ännu längre ner i enkäten i år. Stefan Malmgren är besviken över att vissa av frågorna fått oförtjänt låga betyg.
Två stora förändringar har skett sedan vi sågs för ett år sedan på Hondas Sverigekontor i Malmö. I mitten av förra året sjösattes Honda 2.0, som bland annat innebär en omorganisation av samtliga generalagenter i Europa.
– Detta kommer att leda till att snabbare beslutsvägar och att fler beslut kan tas lokalt, säger han.
Den andra stora förändringen som pågår är en reformering av ÅF-nätet. Honda har för närvarande ingen avsikt att gå över till agentavtal. Det nya avtalet är ett traditionellt ÅF-avtal.
– Omorganisationen av ÅF-nätet är något som vi är mitt inne i just nu och som vi i detta läge inte kan kommentera.
Av GA-resultaten kan man se att lyhördheten belönas, men att Honda får sämre betyg i nästan alla viktiga frågor. På frågan om hur totalt sett nöjd ÅF är med sin GA kommer Honda näst sist.
– Det är katastrof men högst troligt till stora delar ett resultat av den pågående omorganisation av ÅF-nätet. Det finns inte mycket mer att säga, säger en uppriktigt besviken Stefan Malmgren.
Det är många frågor som får sämre betyg, trots att det egentligen inte skett någon förändring i hanteringen.
Ett dåligt betyg för förutsättningarna för företagsförsäljning kan han däremot förstå. En del förbättringar har redan gjorts och de arbetar på fler.
– Till exempel så håller vi på att bygga upp en sektion på hemsidan om företagsförsäljning för att erbjuda mer support. Det är vi tvungna till när ca 70 procent av all bilförsäljning i Sverige är till företag, säger han.
Tillgången på bil är inte längre ett problem. Det var däremot problem under första hälften av förra året, innan vi lanserade våra 4 nya modeller.
Frågan om leveranstider blev sämst av alla märken.
Men att hanteringen av kvalitetsproblem för hårdvara, systemproblem sjunkit så radikalt och att frågan om respons på problem ges så stort missnöje är lite svårbegripligt, enligt Malmgren.
Hondas koncept för begagnade bilar ”Honda Approved” är uppstartat och lanserat, men Malmgren vill ha det än mer användarvänligt.
På frågan långsiktig strategi för ÅF rasar Honda till näst sist av alla märken.
– Honda har naturligtvis en långsiktig strategi och den är kommunicerad vid vår senaste Återförsäljarkonferens. Vi har förståelse för att våra återförsäljare önskar se en mer detaljerad och nedbruten strategi men som marknaden ser ut och allt som händer omkring oss vill Honda inte gå ut och lova något som ligger långt fram i tiden.
– Mycket händer från Hondas sida, många nya prototyper visas på olika event och nya modeller lanserar runt om i världen, men det är inte alla som kommer lanseras på den europeiska eller svenska marknaden, säger Stefan Malmgren.
Honda har utannonserat att mellan 2026 och 2030 kommer 30 nya elbilar lanseras globalt. En del av dessa kommer nå den europeiska marknaden, men inte alla.
Även frågan om samarbetet med märkesföreningen får sämre betyg än förra året.
– Det är inte helt lätt att förstå. Vi har ett väl fungerande samarbete med ÅF-styrelsen. Som GA får vi stort utbyte av våra diskussioner och vi tar med oss mycket av deras synpunkter när vi diskuterar med Europakontoret. ÅF-styrelsens påverkan är troligen mycket större än vad ÅF upplever att den är, säger Stefan Malmgren.
Text & foto Maria Eriksson
ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Funderingar om enkätens konstruktion
Att resultatet i GA-enkäten blev sämre än förra året överskuggar inte de frågor där svaren i år är mer positiva, enligt ÅFF, men svaren kommer att analyseras noga.
Att resultaten försämras trots att det ibland inte varit några förändringar hos generalagenten får Per Ihse att börja fundera lite över hur enkäten är konstruerad och om det finns förbättringar att göra även där.
– För att enkäten ska vara ett arbetsmaterial som vi kan använda bör man kanske fundera över vad svaren egentligen bygger på för underlag och hur objektivt man har möjlighet att ge svar. En enkel förbättring vore om den som svarar kan se hur man svarade året innan, för att kunna göra en jämförelse i en fråga. Det hade ökat objektiviteten i alla fall, säger Per Ihse.
Exempel på frågor som inte omgärdats av några förändringar är t ex ÅF/agentavtal och ersättningar, men de har trots detta fått sämre betyg än tidigare år.
– Detta är ju lite märkligt och leder till ett ifrågasättande av relevansen i svaren, säger Per Ihse.
Betygen för såväl biltillgång som leveranstider har förbättrats markant och det är några frågor som Per Ihse tror kommer få ännu bättre betyg nästa år.
– Så vitt jag har förstått är tillgången på bilar inte längre ett problem. Hur Sveriges tilldelning av bilar ser ut framöver är inte något vi har fått besked om än, säger han.
När det gäller GA:s samarbete med ÅFF har det inte heller varit några förändringar, men ändå har samarbetet fått sämre betyg.
– Det är möjligt att förklaringen till detta är att ÅF inte tycker att GA lyssnar tillräckligt på oss, men vi vet att de lyssnar och att vi bidrar till att Honda Sverige kan stärka sina argument mot HME. Många gånger har vi faktiskt samma uppfattning om problematiken, säger Per Ihse.
Likt många andra märken minskar försäljningen även för Honda.
– Försäljningsresultaten oroar självklart, men Honda har tydligt deklarerat på Europanivå att man vill ha en försäljning som balanserar mot lönsamhet och att man inte har ambition att köpa marknadsandelar. Det är något som varje ÅF får förhålla sig till vilket inte hindrar att det finns ÅF som visar att det går att uppnå mycket goda resultat, säger Per Ihse.
Text Maria Eriksson Foto Fredrik Stehn