Rekyl efter sju års ökning
KIA
Peter Himmer, vd

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?
– Jag är nöjd med helheten. Det är en hel del ändå som är positivt, till exempel samarbetet med märkesföreningen där betygen går upp.

Vad är du mest missnöjd med?
– Marknadens utveckling och hur den har satt avtryck i enkäten. Vi har fortfarande en stor andel på privatsidan, även om vi har ökat en hel del på företagsförsäljning. Nu har vi ett par modeller som attraherat tjänstebilskunderna.

Vad tänker du vässa till nästa år?
– Allting. Tillsammans med återförsäljarna ska vi sätta oss ned och gå igenom enkäten för att se vad vi ska göra för att vända utvecklingen och vad vi ska fokusera på. Det är det som är så bra med enkäten.
Kia dalar från en andraplats till en sjunde. Såväl index som medelvärde sjunker. Det är emellertid inte någon större dramatik bakom nedgången, utan beror troligen på sämre konjunktur och färre sålda bilar.
Genom åren har Peter Himmer, vd på Kia Sverige, vant sig vid häftiga och oförklarliga kast i enkäten, både uppåt och nedåt, även om det under de senaste åren har varit mer stabilt. Efter några år med allt bättre betyg och placering blir det i år en rekyl tillbaka. Nedgången syns på de flesta områden, men är lite mer uttalade på vissa.
– Vissa år har det varit en generell nedgång som i år. Jag tror detta är kopplat till marknaden och affären. Vi är starkare på privatsidan och den har påverkats mer av vikande konjunktur och högre räntor än företagssidan. Det färgar av sig på helheten, säger Peter Himmer.
På lyhördhetsfrågorna går betygen rätt kraftigt tillbaka, medan de på marknadsföringsområdet håller emot bättre. På frågorna Lokal marknadsföring samt Stöd till lokala webbsidor och sociala medier är betyget rent av detsamma som i fjol. Tillgången på bilar har blivit markant bättre. Och det gäller för hela fältet. Det hör inte till vanligheterna att samtliga märken förbättrar sig på en fråga jämfört med året innan, dessutom rejält i de flesta fall. Kia är där inget undantag och toppar hela listan på den frågan. En annan fråga som också har utvecklats positivt är Fullföljande av åtaganden och givna löften. På frågor om kvalitetsproblem går betygen ned på både hårdvara och mjukvara. Där hamnar också Kia en bra bit ned i fältet. Också på begagnat blir det klart lägre betyg. Men vad gäller utbildning står Kia emot bättre. Det gäller även servicemarknadsområdet. Handlarna förefaller också ha blivit mer missnöjda med generalagentens långsiktiga strategi för återförsäljarna, liksom på avtalsområdet.
– Det ser likadant ut som i fjol, ingenting har förändrats egentligen. Därför är det svårt att värdera tillbakagången. Vi kommer att i vanlig ordning titta på enkäten och se hur vi ska göra framöver för att vända utvecklingen i en positiv riktning, säger Peter Himmer.
Men även om handlarnas betyg faller tillbaka på de flesta områden så sticker det fina samarbetet med märkesföreningen ut och här stiger betygen faktiskt en del. Så ljusglimtarna finns där trots allt.
Text Niklas Aronsson
ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Svacka i konjunkturen påverkar
Trots samma organisation och välfungerade team som ifjol vänder betygen ned. Det är faktiskt första gången sedan 2017 som betygen inte stiger från ett år till ett annat. För Roland Jönsson, ordförande i Kias återförsäljarförening, beror det på konjunkturen i första hand.
– Marknaden finns inte just nu. Det har mig veterligen aldrig sett så dåligt ut som nu, säger han.
Han noterar att Kia går tillbaka i enkäten, men är inte särskilt orolig över den utvecklingen. Det finns fortfarande starka lojalitetsband mellan generalagent och återförsäljare.
– Det har skett en viss försvagning, men det är ingen katastrof. Nu finns det också en hel del förbättringspotential till nästa enkät, säger han.
Kanske kan en anledning till att betygen går tillbaka vara att den allmänna stämningen hos landets handlare har kylts av, och att känslan av att inget händer därute gör att man nagelfar generalagentens prestation lite mer kritiskt?
– Jag tycker ändå relationen är bra, vi har en ständigt pågående dialog som fungerar bra, säger han.
Under det senaste året har marknadsandelarna för Kia sjunkit en del, men på företagssidan har man hållit emot bättre.
– Det har varit viktigt att bli bättre på företagssidan för oss, men vi behöver också fortsätta att fokusera på privatsidan.
Under det senaste året har marknadsandelarna för Kia sjunkit en del, men på företagssidan har man ökat.
– Det har varit viktigt att bli bättre på företagssidan för oss, men vi behöver också fortsätta att fokusera på privatsidan.
Under de senaste åren har Kia haft högst marknadsandel av alla märken på privatsidan, enligt Mobility Sweden.
Nu ser Roland Jönsson fram emot nya modeller som kan bidra till ökad försäljning.
– Vi ska också fördjupa samarbetet ännu mer, och jobba tillsammans. Vi behöver bli starkare på företagsförsäljning, samtidigt som vi bibehåller nivån på privatförsäljningen.
Text Niklas Aronsson Foto Fredrik Stehn