Vi har identifierat ett antal förbättringsområden
OPEL
Fredrik Tevin Ivarsson, kommersiell chef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?
– Att vi ökade i resultat för nästintill alla områden jämfört med förra året och att vårt arbete med att stärka relationen med våra återförsäljare nu ger resultat. Det är ett mycket positivt besked för oss alla.

Vad är du mest missnöjd med?
– Vi har identifierat ett antal förbättringsområden för att stärka både volym och lönsamheten för återförsäljarna som vi ska fortsätta jobba vidare med.

Vad tänker du vässa till nästa år?
– Vi ska fortsätta den positiva trenden och satsa på att få ett ännu bättre resultat nästa gång.
Opels generalagent svarar bara på MRF:s frågor per mail, så några följdfrågor blir det inte möjlighet till, men Opel personbilar har höjt sitt index med 44 procent. Trots den näst bästa höjningen av index hamnar Opel långt ned i rankningen.
Resultaten för Opel i GA-enkäten visar på stora förbättringar för lyhördhet, åtminstone på vissa delfrågor. Även marknadsföringen har blivit mer så som återförsäljarna önskar. Liksom utbildningen.
Men fortfarande finns många negativa resultat. Frågan om GA:s hantering vid problem på väg (assistansservice, servicebil, akutservice), restvärdeshanteringen, möjligheter för ÅF att köpa tillbaka hyr- och leasingbilar ges tummen ned. Det gäller också förlängning av garantier till begagnat, prissättning servicemarknadsfrågor och ersättningsnivån på reservdelar.
Enkelhet i administration placerar Opel bland de sämsta, liksom den långsiktiga strategin för ÅF och bedömningen av ÅF-avtalet.
Marginalsystem, bonus, villkor för utställningsbilar får också låga betyg. På frågan hur nöjd ÅF är totalt sett med sin GA ligger Opel 4:e sämst av alla.
De öppna svaren i enkäten visar en viss bitterhet: ”Det finns ingen lyhördhet eller dialog från GA till ÅF. Det är bara monolog från GA”.
2023 låg Opel sist i GA-enkäten – årets resultat var en rejäl höjning av index med 44 procent – hur förklarar ni det?
– Vi ser nu resultatet av det arbete som vi började med redan 2022, bland annat med att stärka samarbetet med återförsäljarrådet och återförsäljarna. Det är mycket positivt att Opel nu går framåt men vi ser även på andra bilmärken som vi har att det finns potential för ännu bättre samarbete och därigenom en bättre lönsamhet för oss alla.
Förra året var du mest nöjd över positiva betyg för utbildningarna. Hur är det i år?
– Våra utbildningar är mycket uppskattade och under 2023 utvecklade vi dem ännu mer genom att införa utbildningar i steg för exempelvis servicerådgivare och säljare. Dessa har varit mycket uppskattade och alltid fullbokade.
Förra året var du mest missnöjd över ambitionen att driva in kunder till återförsäljarna och billtillgången. Ni hoppades lyckas bättre med detta – hur har det gått?
– I dag har vi en mycket mer stabil leveranskedja och god biltillgång för samtliga modeller. Angående kundtrafiken så ser vi mycket positivt på 2024 där vi i princip förnyar hela modellprogrammet med bland annat modellerna Frontera och nya Grandland, som båda även kommer erbjudas som 100 procent elektriska.
ÅFF Erik Fröström var förra året inte så förvånad över det dåliga resultatet och menade att återförsäljarna upplevde en orimlig fördelning i möjligheten att tjäna pengar på affären, plus bilbristen. Har det blivit några förbättringar här?
– En Opel-återförsäljare som jobbar med hela affären, från servicemarknad till person- och transportbilsförsäljning ska ha en profitabel verksamhet. Vi förbättrade Commercial Policy under 2023 och nu igen under 2024, så att det ännu mer ska löna sig att vara en Opel-återförsäljare som jobbar med hela affären.
Ni hoppades utveckla kommunikationen med ÅF i positiv riktning, ett stort arbete med one-to-one-samtal där man får möjlighet att ge input – har det hjälpt?
– Samtalen har varit mycket givande och vi upplever att både kommunikation och samarbete utvecklas åt ett bra håll. Det är mycket glädjande och kommer att gynna vår gemensamma affär och Opel som varumärke.
ÅF är fortfarande missnöjda med restvärdeshanteringen, möjligheten för ÅF att köpa tillbaka hyr- och leasingbilar, konceptet för försäljning av begagnade bilar, serviceavtal förlängda garantier – kommentar?
– Vi har under 2024 bland annat introducerat möjligheten för återförsäljare att få förtur till att köpa tillbaka leasingbilar efter avtalstiden har gått ut, och vi har redan fått mycket positiv feedback på detta.
Även svaren i frågorna kring reservdelar och GA:s långsiktig strategi, avtal, marginalsystem, villkor för demobilar ger Opel låga betyg. Kommentar?
– Angående demobilar så har vi under 2024 öppnat möjligheten för återförsäljare att pausa påfyllningen av demobilar för att kunna sälja av det som de har i lager. Vi har också infört förbättringar i Commercial Policy för återförsäljarna.
Det verkar ha registrerats fler Opel under 2023 jämfört med 2022, en ökning som verkar fortsätta in på nya året – vilka faktorer har varit viktiga för att sälja fler bilar? Hur ser fördelningen helel/hybrid/fossilbil ut?
– Vi har i dag en mer stabil leveranskedja och bättre biltillgång vilket är en stor bidragande faktor till att vi säljer mer och möter det ökade intresset som vi har sett för Opels modeller, både transportbilar och personbilar. Fördelningen förra året var att ungefär var fjärde såld personbil var en elbil och nästan tre fjärdedelar bensin och runt två procent laddhybrid.
Hur många ÅF finns i dag?
– 47 återförsäljare och 73 verkstäder.
Hur har exporten av Opel utvecklats senaste året?
– Vi ligger i linje med marknaden och vår marknadsandel vad gäller export. Opel sticker inte ut jämfört med andra konkurrenter.
Hur ser tilldelningen av bilar ut i Sverige, vad beror det på och hur ser leveranstiderna ut?
– Biltillgången är mycket god eftersom vi i dag har en mer stabil leveranskedja. Vi har bilar i lager i Sverige och bara någon månads leveranstid på de som behöver beställas från fabrik.
Opel ligger inte längre i botten av enkäten – hur viktigt är det?
– Självklart ett mycket viktigt resultat. Men vi vet också att det finns ännu mer potential att utveckla samarbetet och främja utveckling ännu mer för alla parter, framför allt om vi tittar på andra märken vi har som har fått ett högre betyg.
Några positiva nyheter framöver?
– Opel har mycket kul på gång, lansering av nya plattformen STLA som både nya Frontera och nya Grandland byggs på, vilket bland annat innebär att vi kan erbjuda två nya SUV:ar, båda även tillgängliga med elektrisk drivlina. Den nya plattformen etableras oss också som en konkurrenskraftig part på B2B-marknaden.
Text Maria Eriksson
ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Vi är glada över de förbättrade resultaten
Överlag har Opels återförsäljare gett sin generalagent ett väldigt mycket bättre betyg. Erik Fröström är glad att ÅF är nöjdare, men det finns områden med förbättringspotential.
– Vi är glada över de förbättrade resultaten och Opels ÅFF-styrelse tycker att K W Bruun ansträngt sig på flera områden för att förbättra relationen. Exempelvis genomförs fler digitala utbildningar och det hålls regelbundet möten med fokus på olika affärsområden, säger Erik Fröström.
Att mötena genomförs oftare än tidigare uppskattas av återförsäljarna. Tema för mötena kan vara teknik, garanti, servicemarknad och bilförsäljning, viktiga frågor för ÅF. Kommunikationen har alltså blivit bättre. Dessutom har flera nya ÅF anslutits till nätet.
– Under hösten har vi haft diskussion med K W Bruun gällande de utgående ÅF-avtalen som löpte ut vid årsskiftet. Förhandlingarna och diskussionerna har förts i en bra anda och med ett bra tonläge, vilket ledde till konstruktiva samtal, säger Erik Fröström.
ÅF-avtalen skulle egentligen ha löpt ut den 1 juli förra året, men efter förseningar hos tillverkaren Stellantis slöts istället ett förlängningsavtal från sommaren till december. Från den 1 januari i år gäller de nya avtalen med en löptid på tre år.
– Vi har numera tidsbegränsade avtal beträffande bilförsäljningen, eftersom det fortfarande finns en ambition att så småningom övergå till agentavtal, men avtalsinnehållet är i stort likadant som innan, säger Erik Fröström.
Finns det en oro inför införandet av agentavtal?
– Nej, fast än så länge vet vi ganska lite och dessutom genomför märkena en omfattande pilotverksamhet i Europa. Vi har förhoppningar om att man lär sig av erfarenheterna på pilotprojektet, säger Erik Fröström.
Han medger ändå att han är glad att Opel i Sverige inte ligger i framkant när det gäller agentavtal.
Vilka utmaningar har pilotmarknaderna sett hittills?
– Det är framför allt en stor IT-utmaning. På det viset är det skönt att vi ligger i en senare fas. Vi ska inte införa agentavtal förrän tidigast om tre år, säger han.
K W Bruun får bra betyg när det gäller fysiska utbildningar på det utbildningscenter som de använder, samt goda omdömen för den support man ger servicemarknaden.
– Det finns kunnig personal på K W Bruun på servicemarknaden som hjälper till vid problem. Det syns i enkätens svar, säger Fröström.
Biltillgången är betydligt bättre än tidigare år, men säljer ni några bilar?
– Det är tufft som för de flesta och Opel personbilar har inte så mycket företagsförsäljning. Vi ska kunna sälja mer än vad vi gör nu säger han.
Frågor som får lite mer negativa resultat känns igen sedan tidigare år med lönsamhetsområden, restvärdeshantering på återtag av hyrbilar och omsättning av demobilar som begagnade bilar.
– Här är det stora bekymmer och det syns på resultatet som ÅF sätter i enkäten. Här finns en stor förbättringspotential, säger Erik Fröström.
Låga betyg sätts också på marginalsystem och bonus och ersättning, frågor som brottats med länge och där diskussioner pågår.
– GA-enkäten ger svar svart på vitt vilka frågor som ÅF tycker är viktiga att vi inom ÅFF jobbar med, säger Fröström.
Text & foto Maria Eriksson