Konstruktivt samarbete med återförsäljarföreningen
PEUGEOT
Fredrik Tevin Ivarsson, kommersiell chef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?
– Jag är generellt sett mest nöjd med att vi ökade i resultat på samtliga områden jämfört med föregående mätning, och på enskilt område vårt mycket konstruktiva samarbete med återförsäljarföreningen.

Vad är du mest missnöjd med?
– Vi har identifierad flera förbättringsområden där vi bland annat ska stärka volymen och lönsamheten hos återförsäljarna, och det finns en gemensam plan för 2024–2025 mellan oss och återförsäljarrådet.

Vad tänker du vässa till nästa år?
– Vi ska fortsätta på den utstakade vägen och planen som vi satt tillsammans med återförsäljarrådet.
Tyvärr bereds vi inte möjlighet att genomföra en intervju på plats hos K.W. Bruun i Malmö för att presentera årets GA-enkät. K.W. Bruun vill istället få frågorna skickade till sig skriftligt och svaren skickas på samma sätt per mail.
Att vi inte får träffa Fredrik Tevin Ivarsson innebär också att vi inte kunnat ställa några följdfrågor. Vi har därför valt att göra intervjun med ÅFF:s representant Micke Lidman lite längre.
I 2024 års GA-enkät kommer Peugeot på 13:e plats, vilket är en klar förbättring jämfört med en 19:e plats året innan.
Det är synd att vi inte får träffa importören, inte minst eftersom Peugeot är det märke som visar på bäst förbättring i år, även om det är från en låg nivå. Index har förbättrats med 56 procent jämfört med 2023 med 65 procent förändring av medelvärdet från att Peugeot hamnade näst sist i GA-enkäten förra året.
I resultatet syns att lyhördheten hos generalagenten har förbättrats avsevärt, samt förbättringar i marknadsföringen och utbildningen. Samarbetet med märkesföreningen får väldigt goda betyg.
Så här svarade Fredrik Tevin Ivarsson om varför det gått så bra.
– Vi ser nu effekterna av den omfattande plan som rullades ut tillsammans med återförsäljarrådet. Bland mycket annat så har vi utvecklat kommunikationen med våra återförsäljare och infört förbättringar i Commercial Policy. Det är mycket glädjande att detta nu ger resultat.
Nya avtal är förnyade och påskrivna av återförsäljarna. Enligt Tevin Ivarsson har Peugeot 60 återförsäljare för person- och transportbilar och 82 verkstäder.
Förra året var du mest nöjd med utbildningens betyg. I år höjdes betygen än mer för – hur tänker du kring det?
– Vi har en dedikerad avdelning som jobbar med att ge våra återförsäljare relevanta utbildningar så att de i sin tur kan ge kunderna den service de förtjänar. Sedan ungefär ett år tillbaka lanserade vi specifika utbildningar i flera steg för alla servicerådgivare och säljare. Detta har tagits emot mycket väl, kurserna fullbokas och deltagarna känner sig sedda och motiverade att göra ett ännu bättre jobb efteråt.
Förra året var du mest missnöjd med att de inte såg samma positiva utveckling som året innan och att biltillgången var sämre.
– Vi gör ett mycket bättre resultat i år, och biltillgången är i dag bättre. Nu satsar vi på att fortsätta i samma positiva riktning.
Förra året ville ni vända siffrorna uppåt, fortsätta dialogen och samarbetet med återförsäljarna, bland annat med one-to-one-samtal. Hur har det gått?
– Det har gått bra, dialogen och kommunikationen är god, och vi har som ambition att under 2024 fortsätta utvecklingen i denna positiva riktning.
Hur har exporten av Peugeot utvecklats senaste året?
– Vi ligger i linje med marknaden och vår marknadsandel vad gäller export, och sticker inte ut jämfört med andra konkurrenter.
Frågorna kring restvärdeshanteringen och möjligheten för ÅF att köpa tillbaka hyr- och leasingbilar ges sämre betyg -– hur ska ni få med era ÅF här?
– I april lanserade vi möjligheten för återförsäljare att få förtur till att köpa tillbaka leasingbilar vars avtal har löpt ut. Vi har redan fått mycket positiv feedback på detta.
ÅF är inte nöjda med ersättningsnivån på reservdelar, betalningstider i garantisystemet.
– Vi har tillsammans med återförsäljarrådets ordförande säkerställt att vi i större utsträckning får in mer kompletta underlag från verkstäder, som vi sedan använder i dialog med fabriken. Det har bland annat resulterat i att vi nu under våren kunde implementera förändringar i systemet som kommer att vara bra för våra återförsäljare.
Flera frågor om generalagentens ÅF-utveckling får låga betyg. När det gäller villkor för utställnings- och demonstrationsbilar hamnar Peugeot 4:e sämst av alla. I enkätens öppna svar beskrivs systemet med demostödet som ”horribelt lågt”, ”så låga att privatleasing-bilarna som finansbolagen får köpa ofta är 40 000 kronor billigare”. Kommentar?
– Hela bilmarknaden, och framför allt elbilssidan, har varit väldigt omskakad av det ekonomiska läget. Därför har vi genom god dialog med återförsäljarna bland annat öppnat upp möjligheten för dem att pausa påfyllningen av demobilar för att ha möjlighet att sälja undan det som de har i lager.
ÅF är inte heller nöjda med att prisgarantin på sålda bilar till juridiska personer försvinner efter sex månader, när det kan ta 1-2 år innan en kund får sin bil.
– Vi har inte lika långa leveranstider nu som vi hade för ett år sedan, så det är inte ett problem längre. Och dessutom har vi ett system kring prisgarantier för återförsäljare som hanterar anbud som sträcker sig längre fram i tiden.
Men när man ser sista frågan – totalt sett nöjd – är Peugeot inte längre i bottenskiktet. Här måste ni vara väldigt nöjda!?
– Vi ser resultatet av ett stärkt samarbete med återförsäljarrådet och fördjupad dialog med individuella återförsäljare. Detta är absolut ett positivt resultat som vi tar med oss under 2024 när vi siktar på att bli ännu bättre.
Hur ser tilldelningen av bilar ut i Sverige, vad beror det på och hur ser leveranstiderna ut?
– Vi har en mer stabil leveranskedja i dag, vilket innebär att samtliga modeller kan levereras med omgående leverans, beroende på vad vi har i lager, till inom någon månad.
Micke Lidman var ny ÅFF-ordförande förra året efter Thord Hägg och hade knappt startat när vi gjorde enkäten då – hur har året varit? GA-enkäten ger samarbetet mellan ÅFF och GA mycket bättre betyg än innan.
– Micke Lidman kom in med ny energi och en vilja att utveckla relationen och samarbetet mellan alla parter. Han är krävande och står upp för återförsäljarna, men vi har haft ett mycket konstruktivt samarbete och vi har ett stort förtroende för honom. Micke Lidman tillsammans med övriga i återförsäljarrådet, samt i de olika grupperingarna, gör mycket goda insatser och vi uppskattar tiden och engagemanget de lägger ned för att utveckla affären och varumärket.
Några positiva nyheter framöver? Nya E-5008 ska väl presenteras?
– Under 2024 lanserar vi både nya 3008 och 5008, våra populära familje-SUV: ar, både med hybrid-drivlina och för första gången som 100 procent elektriska. Modellerna blir också de första vi lanserar på den nya plattform STLA som etablerar oss i B2B-kanalen. Vi lanserar också en ny transportbilsportfölj med ett helt nytt elektrifierat utbud i alla segment.
Text Maria Eriksson
ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Långsiktiga och detaljerade mål
Han kom in som en frisk fläkt, enligt GA, begravde det som varit och startade om. ÅF har uppenbarligen haft en positiv påverkan i årets GA-resultat för Peugeot.
Micke Lidman tillträdde som ordförande för Peugeot Återförsäljarförening i maj förra året och hade ganska snart en strategi klar.
– Peugeots återförsäljare är entreprenörer, småföretagare och familjeföretag med en otroligt stor passion. De har en vilja att komma framåt, så när jag träffade dem första gången skapade vi ett dokument under årsmötet för styrelsen att arbeta med, som vi kallade ”Omstart 2023”. I det dokumentet identifierade vi faktabaserade frågeställningar för att utveckla affären, säger Micke Lidman.
Han är imponerad över att det finns så mycket uppriktighet, vilja och hjärta i återförsäljarnas sätt att vara.
Micke Lidman bjöd in management från K.W. Bruun, med Fredrik Tevin Ivarsson i spetsen, till återförsäljarnas årsmöte. På så sätt kunde importören beskriva sin syn på affären och återförsäljarna kunde uttrycka vad de tyckte och tänkte.
– Det är två parter som på ett ömsesidigt sätt ska bedriva en affär tillsammans. Jag har lärt känna importören K.W. Bruun som ett kompetent och välorganiserat bolag med ett engagerat management som är intresserat och vill lyssna, säger Micke Lidman.
Med årsmötet 2023 som utgångspunkt har ÅF och importören startat upp samverkan i ett strategiråd som hålls varje månad, där de stämmer av de punkter och ambitioner som bestämdes i Omstart 2023. På det sättet arbetar de tillsammans systematiskt och faktabaserat.
Det finns även arbetande råd i samtliga affärsgrenar, som personbilar, transport, service, garanti och marknad.
– Vi har handplockat duktiga medarbetare hos återförsäljarna med specialistkompetens som kan bidra i det utvecklingsarbetet, och får träffa de tjänstepersoner från importören som har motsvarande ansvarsområden. Det ger en djupare dialog om vad som behöver göras i affären för att driva den framåt, säger Micke Lidman.
För att undvika hörsägen och vara detaljinitierad, är Micke Lidman närvarande vid alla möten och protokollför allt som sägs.
Vilka utmaningar ser ni på personbilssidan?
– Många frågor är branschgemensamma problem. Biltillgången är dock numera inte ett problem för oss. Det gör att vi kan föra dialog på ett annat sätt vad gäller produktspecifikationer, prissättning och intjäningsmöjligheter kopplat till marknaden. Utöver det som är branschrelaterat har omvärldssituationen varit och är utöver det vanliga. I den motvinden tycker jag att vi lyckats prestera väldigt bra på kort tid, säger Micke Lidman.
Omstart-projektet har nu gått in i en ny fas som kallas ”Samverkan 2024”, ungefär samma modell fast med långsiktiga och mer detaljerade mål inom tre fundament; Ömsesidig lönsamhet, Fakta och transparens samt Affärsmodell och varumärke.
Peugeots ÅF är numera också medlemmar i Peugeots Europa-förening med säte i Paris.
– Att lära oss av kolleger runt om i Europa och förstå vad tillverkaren vill och vilka frågor som vi kan driva tillsammans med importören är viktigt. Att se det större perspektivet. Även importören tycker det är positivt med medlemskapet. Ju bättre vi tillsammans är på att förstå vad Stellantis vill med affären, desto mer kan vi hjälpas åt i att försöka påverka beslut som rör vår marknad, säger Micke Lidman.
Text Maria Eriksson