Tydlighet i strategin stärker handlarnas förtroende
SEAT
Per Brinkenberg, märkeschef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?
– Samarbetet med handlarna och med föreningen, alla diskussioner vi haft med mycket ge och ta, samt det samförstånd vi uppnått och den plan vi lagt tillsammans, allt har lett till det här fina resultatet

Vad är du mest missnöjd med?
– Egentligen inget alls. Vi har lite lägre betyg på några områden och där måste vi fortsätta arbeta med att förbättra oss.

Vad tänker du vässa till nästa år?
– Utmaningen blir att ligga kvar på den här höga nivån. Vi måste lyssna med handlarna och med föreningen kring de punkter där vi ligger lägst. Vi har redan möten bokade och ska ta tag i dessa punkter.
Förbättrad biltillgång och uträtade frågetecken kring långsiktig inriktning gör att handlarna sätter förbättrade betyg på Seat.
Seat har ryckt fram i enkäten på senare år. Från en 15:e plats (2022) och upp till 10:e plats förra året. I årets enkät klättrar man vidare uppåt till en 8:e plats.
Per Brinkenberg, märkeschef för Seat och Cupra, konstaterar att Seat till och med förbättrat sitt medelvärde mer än vad syskonet Cupra gjort och är mycket nöjd med vad båda märkena presterat i år.
– Många av de insatser vi gjort på Cupra, spiller även över på Seat. De ligger ju ganska lika i placering och det är även samma team hos oss och även nästan samma handlare som jobbar med båda märkena.
Men Brinkenberg betonar att det är två helt olika varumärken med helt olika målgrupper och att märkena ligger i mycket olika fas i sina livscykler. Seat bildades för 73 år sedan, välkänt och etablerat sedan länge. Cupra är uppstickaren, som startade 2018 och nu är inne i en intensiv etableringsfas.
– Seat är definitivt här för att stanna och märkena kompletterar varandra mycket bra. Många förstagångsköpare väljer Seat och där har vi i snitt cirka tio år yngre köpare. Så det är ett viktigt märke inom VW-gruppen. Men Cupra är framtiden och ett stort fokus för oss, säger Brinkenberg.
Det har funnits en del funderingar hos handlarna om Seats framtid. På frågan om långsiktig strategi för åf fick märket förra året ett klart lägre värde än Cupra. Bilden kvarstår i årets enkät, men båda märken går framåt. Det har blivit klarare kring rollfördelningen mellan märkena.
– Komponentbristen vi hade förra året drabbade Seat mer då mycket resurser styrdes över till Cupra. Jag har varit tydlig med hur detta hänger ihop. Nu har vi full biltillgång på båda märkena och kan sälja Seat till dem som vill ha ett lite mer traditionellt transportmedel och Cupra till dem som vill sticka ut och ha något nytt på marknaden.
Handlarna har uppenbarligen märkt av förbättringen och är betydligt positivare till både biltillgång och leveranstider i årets enkät. Värdena på frågorna har fördubblats sedan förra året.
Framtiden för Seat har klarnat. Brinkenberg berättar om kommande satsningar i form av kraftigt uppdaterade modeller för Seat Leon, Ibiza och Arona. Även elektrifiering finns med som en tänkbar utveckling.
Seat har gått framåt på många områden i enkäten, men en fråga som ligger lite under medel är kostnadseffektivitet inom serviceutbildning och den gemensamma för hela gruppen –enkelheten i garantihanteringen.
– Vissa saker är ju kopplade till system som vi tyvärr inte kan ändra. En stor utmaning blir att behålla nivån där vi ligger bra till. Men vi måste ta tag i och förbättra oss på de punkter där vi kan göra det. Vi har en bra dialog med handlarna och föreningen och tillsammans ska vi nu bena upp ordentligt vad det är vi måste förbättra, avslutar Per Brinkenberg.
Text Tomas Ulander Foto Peter Knutson
ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Stabilt volymtillskott för affären
Seat, ett välkänt och etablerat märke som funnits länge inom Volkswagen-gruppen, har kanske fått spela ”andrafiol” de senaste åren. Lanseringen av Seat SA-koncernens nya märke, Cupra, har fått den större delen av resurserna och en stor fokusering redan från fabrik och ut genom hela kedjan.
– Seat och Cupra är kompletterande varumärken, men jag kan förstå att Seathandlarna tycker att de också vill ha sin del av kakan. Alla Seat-återförsäljare har ju inte Cupra, säger Tommy Andersson, Sektorchef Personbilar på återförsäljarföreningen.
– Det blir ju naturligt att väldigt mycket fokus hamnar hos Cupra eftersom märket är i en stark etablerings- och uppbyggnadsfas. På Seat görs det andra åtgärder som kanske inte märks lika mycket utåt, säger han.
Seat och Cupra ligger inom samma organisation, det är samma personer som jobbar med båda märkena hos generalagenten. Det är även till stor del samma handlare, även om det lokalt kan skilja något. Men märkena ligger i olika utvecklingsfaser på marknaden och kräver olika insatser, därför blir det ändå en viss skillnad i handlarnas enkätsvar.
Inom till exempel central marknadsföring får Seat ett något lägre betyg, även om det gått upp rätt rejält sedan förra året.
– Seat är ju redan ett etablerat märke i marknaden och där satsar man inte lika mycket på centralt varumärkesbyggande, utan det blir mer fokus på effektiva CRM-lösningar. Målgruppen är en annan och handlarna har en stor skara kunder som tycker om sina bilar och är lojala och kommer tillbaka.
Tommy Andersson fortsätter och förklarar:
– Seat jobbar mycket med lojalitetserbjudanden och att ”hålla i” sina kunder. De har även ett bra leasingupplägg. Kunderna känner sig trygga i den affären och dem når man med andra medel.
Det märks också i enkäten att frågeställningar som är kopplade mer till den lokala affären får gott betyg av handlarna. Några exempel är bilpriser, privatmarknadskampanjer och finansaffären. Men även sådana områden som standardkrav och marginal och bonus. Men kan ana en enkelhet och god affärsmöjlighet i upplägget som gillas av återförsäljarna.
– Ja, Seat har starka och bra kampanjer på privatmarknaden och affären rullar på bra. De gasar för fullt med stor fokus på produktion, biltillgång och serviceaffären. Det finns en lyhördhet och en snabbhet och ett starkt försäljningsdriv.
Tommy Andersson summerar:
– Vi har en bra relation och dialog med generalagenten.
Text & foto Tomas Ulander