Godkänt, men handlarna vill ha mer kampanjer på privatleasing
Skoda
Jens Reichert, märkeschef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?
– Det är roligt att se, trots att både branschen och vårt märke är i stark förändring, att vi ändå lyckats öka resultatet markant, mer än för enkäten totalt. Helheten är bra, även om det finns förbättringspotential här och var. Affärsmässigt är vi också väldigt glada, förra året var ett av de bästa för våra partners någonsin och även omsättning och marknadsandelar ökade starkt. Det har vi gjort utan privatleasingkampanjer med lågt pris och dessutom med bilar i en något högre prisklass än historiskt .

Vad är du mest missnöjd med?
– Vi har ju några områden som avviker från gruppen, vilket de egentligen inte borde göra då alla märken hanteras i samma system på de här punkterna. Det ska bli intressant att lyssna och förstå lite bättre vad som ligger bakom. Är det frågan specifikt eller andra känslor som spelar in.

Vad tänker du vässa till nästa år?
– Ledtiderna har gått ner, komponentbristen är borta och vi har levererat många bilar och minskat orderstocken. Nu är det ordinarie bilmarknad och vi behöver bli vassare och tillsammans med våra partners fundera kring hur vi kan driva på försäljningen och fylla orderböckerna igen.
Skoda kör stadigt i mittfåran och håller sig kring tionde placering, vilket man gjort de senaste åren. Brist på privatleasingkampanjer drar ner, men handlarna är rätt nöjda med den uthållighet och stabilitet som präglar märket.
Det är även Jens Reichert, märkeschef för Skoda.
– Vi har ju ökat med 0,5 i år, faktiskt något mer än snittet för hela enkäten. Det är lite blandat resultat på frågorna, men ingen störtdykning och heller ingen jätteklättring.
Det är nog lite utmärkande för Skoda. Det rullar på, både i enkäten och ute på marknaden, med en jämn och stabil prestation över tid, utan större buller och bång.
Men något är på gång. Betygen för varumärket ökar visserligen, men orkar inte riktigt upp till medel.
Reichert berättar att man är inne i en förändringsfas, som inte riktigt satt sig än. Märket ska ompositioneras, förnyas och fräschas upp, både globalt och i Sverige. Även logotypen ska bytas. Efter många år var det dags, säger han.
– Vi satsar även på att nå nya målgrupper, som är lite köpstarkare och lite yngre. Vi vill försöka tvätta bort det som hänger kvar just i Sverige, att märket förknippas med att vara en smula tråkigt och anonymt och kanske ett budgetmärke för lite äldre kunder.
Reichert betonar att det är inget man gör över natten, varumärkesförändringar tar tid och arbetet har pågått i cirka två år nu.
–Men det är inga tokigheter vi håller på med, vi siktar inte på att bli ett premiummärke, men vi gör en uppgradering på vår produktportfölj. Vi ska fortsätta att vara ett volymmärke, men inte ett budgetmärke, utan ligga i övre mellanklass.
Skoda har fått ganska många öppna svar i årets enkät. Reichert är imponerad över att märket fått så mycket kommentarer och bra synpunkter från handlarna.
– Det säger ju ganska mycket om vad de tycker och tänker och visar att de är engagerade i märket.
Till exempel är bilpriser och kampanjer naturligtvis en prioriterad fråga för återförsäljarna, där de har önskemål på generalagenten.
Frågan går upp lite i enkäten, men från låga nivåer. Reichert har en tydlig förklaring till de låga betygen för både bilpriser och privatmarknadskampanjer.
– Det är privatleasingpriserna det handlar om, handlarna tycker att vi ibland ligger för högt i prissättningen. Ofta drar man då även slutsatsen att det allmänt är lite för höga priser även på bilarna.
Reichert berättar att de har intensiva dialoger om det här med märkesföreningen och med handlarna och förtydligar att man även måste väga in att det finns andra kundgrupper och andra finansieringsformer man måste titta på.
– Vi har inte jobbat så jättemycket med just privatleasing och har inte riktigt sett behovet av att göra det, eftersom vi haft så stora orderböcker att banta. Men annars är det ju ganska enkelt att driva försäljning via privatleasing, genom att justera ner priserna.
Reichert menar också att många Skodakunder fortfarande gillar att äga sin bil. Man köper kontant, eller finansierar via huslånet eller ett traditionellt billån.
Digital utveckling med kundfokus ligger högt.
– Ja där har vi gjort mycket, lyssnat med återförsäljarna och gjort om en del. Vi har en del digitala hjälpmedel för bilhallarna, till exempel prisskyltar.
Men villkoren för demobilar får ett något lägre betyg än gruppens märken i övrigt.
– Demobilar ska vara just demobilar, så jobbar vi. Det ska inte vara en säljkanal.
På leveranstider märks en markant förbättring.
– Första halvåret förra året var det fortfarande tufft, men efter sommaren så lossnade det rejält. Nu är det ordinarie business igen, säger Reichert.
Restvärdesnivå på leasing får ett klent betyg av Skodahandlarna. Det hänger ihop med det tidigare resonemanget kring privatleasing.
– Det är egentligen ett gott tecken, säger Reichert. Vi ser ju på begagnat att det görs väldigt bra affärer. Där finns det en stor uppsida också.
På marginalsystem och bonus tycker han att det är lite konstigt att man inte ligger högre, jag vet ju det verkliga utfallet, säger han.
Utbildning ligger i topp. Det brukar vara en av Skodas bästa grenar och man får höga betyg på kvaliteten inom både sälj och service, både på fysisk och digital utbildning.
– Det här är positivt. Här jobbar vi jättemycket och har ökat ytterligare i år och är bäst i gruppen på vissa frågor.
Organisation är bra generellt, men på bilförsäljning har det gått ner lite, ett av få områden som inte ökar i årets enkät.
– Återigen, jag tror det hänger ihop med frågan om kampanjer. Man önskar nog mer aggressiva och vassare privatleasingkampanjer och kanske även ett centrallager med mer bilar, som man kan ta av. Det ska bli intressant att höra med märkesföreningen hur man resonerar, säger Reichert.
På frågan om just samarbetet med föreningen ligger omdömena lite lägre.
– Vi har ju stångats lite grand ibland, men friktion ger ju värme också, säger Reichert skämtsamt.
Han sammanfattar med att det finns en stark framtidstro i nätverket. Utgångsläget är gott med kommande nya modeller. Vi har en bil till varje kund, säger han och rundar av:
– Vi hade ett kanonår förra året i form av marknadsandelar, leveranser och högsta snittpris per bil. Och det blev pengar kvar i affären för våra partners. Tillsammans ska vi nu öka aktivitetsnivån igen – vi ska absolut vara med i matchen nu när proppen släpper.
Text och foto Tomas Ulander
ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Offensivare kampanjer och ökad snabbhet önskas
Skoda gjorde ett bra resultat i enkäten och en stark prestation på marknaden. Man ökade stort bland de större volymmärkena. Men framåt vill handlarna se fler kampanjer och starkare erbjudanden.
Skoda är det märke som ligger lägst inom Volkswagengruppen i årets enkät. Det beror inte på att Skoda tappat, utan på att de andra ökat så pass mycket mer.
– Även Skoda har ökat sitt medelvärde, det är absolut inget dåligt resultat, säger Tommy Andersson, Sektorchef Personbilar på märkesföreningen.
Däremot är det något fler bitar inom Skoda, som inte riktigt hänger med och som landar under medel. Mycket är försäljningsrelaterat och handlar om kampanjer och aktivitetsnivå i marknaden.
Det verkar som att återförsäljarna saknar drivet och tempot i bilförsäljningen.
– Skodahandlarna och återförsäljarföreningen har en bra dialog med generalagenten och vi har pratat en hel del om kampanjer och erbjudanden. Man kanske kan säga att Skoda inte har varit riktigt lika offensiva på marknaden som de övriga märkena i gruppen, konstaterar Andersson.
– Även om de presterar bra, har ett bra resultat och går framåt, så är det ju många återförsäljare som har flera märken inom gruppen och då ser de ju och jämför. I en intern konkurrens kanske inte Skoda är det märke som under förra året var mest framåtlutat på kampanjsidan.
Under första halvåret i fjol var det fortfarande lite pressat kring biltillgång och leveranser, men det släppte successivt och bilflödet tilltog.
– Allt eftersom leveranserna ökade så blev det bättre balans i orderbanken och de kunde aktivera sig lite mer, men Skoda var nog inte tillräckligt offensiva hela vägen ut på marknaden.
– Till exempel så har märket inte satsat så mycket på privatleasing. Men här har naturligtvis även finansbolaget en viktig roll att fylla och här har de inte riktigt haft fokus, säger Andersson.
Men han betonar igen att Skoda presterat bra jämfört med branschen och uppnådde goda framgångar under förra året. Man gjorde ett väldigt bra försäljningsresultat och var ett av de märken som ökade mest bland de stora volymmärkena.
– Det vill jag verkligen slå fast. Skoda hade ett bra 2023 och fortsätter att gå framåt, där är det inga problem. De kommersiella resultaten har verkligen varit bra.
Andersson berättar vidare om vad han menar är Skodas paradgrenar.
– De är väldigt bra på den löpande dialogen med återförsäljarna, duktiga och skickliga på att kommunicera med kåren. De sköter den biten jättebra.
Utbildning nämner han som ytterligare ett exempel.
– Där har de också högt fokus och ligger på en fin nivå. Det ska ju i slutänden leda till en stor omtanke och omsorg om slutkunderna och att de ska få en väldigt bra upplevelse hos Skoda, på både sälj och i verkstaden.
– Det är viktigt för Skoda, de menar att det inte ska finnas någon anledning att välja något annat märke, säger Andersson.
På några av de tunga frågorna i enkäten, samarbetet med märkesföreningen och den totala nöjdheten med generalagenten, där backar Skoda någon tiondel och når inte riktigt upp till medel. Men Andersson betonar att det är inga problem med samarbetet.
– Vi har en kontinuerlig och stabil dialog med ledningen på Skoda och deras team. De gör ett mycket fint jobb. Men olika märken har olika fokus och ambitioner. Till exempel är Skoda väldigt ambitiösa kring upplägg vad gäller affärsvillkoren och där är vi ju inte alltid överens, säger han.
Men märket går bra, samarbetet är gott och resultaten finns där.
– Skoda har en del väldigt starka kort, de har högt fokus på kundnöjdhet, är bra på att kommunicera och har stort fokus på kvalitet.
En bra utgångspunkt för fortsatta framgångar, både i enkäten och på marknaden.
Text & foto Tomas Ulander