Subaru kvar överst på pallen
SUBARU
Filip Frennby, varumärkesdirektör

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?
– Jag är mest nöjd med att vi ökat ytterligare lite i resultat, för det bevisar någonstans att vi fortsätter göra rätt saker och att vi tar kliv framåt.

Vad är du mest missnöjd med?
– Jag är mest missnöjd med att vi förra året inte fick tilldelat oss ännu fler bilar. Då hade vi kunnat sälja ännu mer. Det hade både vi och våra återförsäljare gillat.

Vad tänker du vässa till nästa år?
– Vi ska fortsätta jobba med företagsförsäljningen och ta konkreta kliv framåt och fortsätta det långsiktiga arbete som vi precis har påbörjat.
Subaru kan hissa flaggan högt i år igen och står kvar på översta prispallen för andra året i rad, en bedrift som kan betecknas som enkel, rolig och lönsam, enligt företagets ledord.
Subaru har officiellt berättat att man ska lansera flera nya elbilar under de närmaste åren och bygga en helt ny elbilsfabrik nordväst om Tokyo.
– Det känns att Subaru satsar framåt även om elbilar och elbilsmarknaden är svag och fått sig en törn, men bollen är i rullning. När ekonomin stabiliseras och räntorna vänder kommer kunderna också komma tillbaka, säger Filip Frennby, Subarus varumärkesdirektör.
Att även elbilspriserna pressas för att mer matcha en fossildriven bil är, enligt Frennby, inget konstigt.
Enligt statistiken från Mobility Sweden är även bilköparna nöjda med Subaru med fler bilköpare jämfört med året innan.
I enkäten har Subaru parkerat sig stabilt i topp. Det var förra året som Subaru knep förstaplatsen efter att MRF separerade personbilar från transportbilar, där systermärket Isuzu varit en stor konkurrent. Både 2021 och 2020 kom Isuzu etta och Subaru 2:a och 3:a.
Återförsäljarna tycker att generalagenten lyssnar och ger högt betyg för ”lyhördhet”.
– Vi jobbar vidare på samma sätt som vi gjort tidigare, försöker lyssna på återförsäljarna, komma till kompromisser som tjänar båda sidorna gott och som är bra för alla, säger Filip Frennby.
GA och återförsäljarna har möte 3-4 gånger om året utöver ordinarie konferenser och diskussionerna ger plats för alla synpunkter.
– Är vi osäkra på något ber vi återförsäljarna om deras input. Det som majoriteten väljer är ofta det spåret vi går på. Det är bästa temperaturmätaren, säger Frennby.
Positiva svar kring marknadsföring präglas av att reklamen görs in-house på huvudkontoret i Malmö delvis ihop med en lokal reklambyrå, och där även återförsäljarna får hjälp till uppdatering av sina lokala hemsidor.
När det gäller den åtråvärda företagsförsäljningen har Subaru mer att jobba med. Erbjudanden till företag lanserades först i januari i fjol och sedan dess har man haft flera kampanjer.
– Det är företag som köper elbilar, därför är det viktigt att vi fokuserar oss på företagen nu, men också framåt, säger han.
Tillgång på bilar och leveranstider har förbättrats avsevärt. Subaruägaren betalar oftast bilen kontant eller tar ett klassiskt billån.
Restvärdesnivåerna är bäst av alla märken.
– När det gäller restvärdena har vi alltid en dialog med återförsäljarna så att nivåerna landar på en vettig nivå på marknaden. Vi bryr oss genuint om vårt samarbete och det tror jag märks. De flesta av våra ÅF har varit med i många år och vi känner även deras familjer, säger Filip Frennby.
Ersättningsnivåerna är fortsatt uppskattade.
– Enkelheten i administration är en viktig fråga. Vi vill inte skapa massor med rapporter och pappersexercis som ingen tittar på utan koncentrerar oss på det som gör försäljningen effektiv, att kunden är nöjd och att vi har roligt och tjänar pengar tillsammans. Enkelt, Roligt, Lönsamt! Det behöver inte vara svårare än så, säger Filip Frennby.
Att återförsäljarna är nöjda med ledningen och organisationen runt den är uppenbart, något som Frennby ödmjukt menar mest handlar om att de svarar i telefon när det ringer.
När det gäller reservdelarna finns en liten nedgång i resultatet, även på respons på problem kring reservdelar, varav det senare beror på en viss personalbrist som nu sägs vara löst.
– Alla våra reservdelar kommer från Japan och när fartygen tvingas segla runt hela Sydafrikas kust blir det förseningar, men vi försöker beställa hem delar om vi märker att förseningar är på gång. Det är bättre att vi ligger med ett för högt lager här i Malmö än att återförsäljarna saknar delar, säger Filip Frennby.
International Motors Nordic satsar också internt med både ny marknadschef och försäljningschef. Peter Palm, försäljningschef Subaru Sverige, och Alexandra Dobo, marknadschef, tillträdde sina roller i december 2023 och ska stärka varumärket ytterligare.
Framöver kommer Filip Frennby inte hålla sig långt från rälsen.
– Vi säljer bra med bilar. Första kvartalet det här året hade vi nära två procents marknadsandel, men man måste vara ödmjuk och snabb på att ställa om för att hålla bra siffror och behålla trycket på försäljningen. Spontant tror jag på ett år där man får vara snabb att ställa om och ha örat mot rälsen. Vi måste vara lyhörda tillsammans med återförsäljarna, lyssna av marknaden var den är på väg och baserat på det fatta snabba beslut, säger han.
Samarbetet med ÅFF ges bra betyg och har breddats än mer. Numera träffas inte bara ÅFF och försäljningsorganisationen, utan även med representanter från marknad och servicemarknad.
Filip Frennby stannar gärna vid fråga 14 och vill helst inte släcka ned den bilden. Totalt sett nöjda återförsäljare. Subaru i topp.
Text Maria Eriksson Foto Kiia Valavaara
ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Det gäller att hålla många dörrar öppna
Ett bra resultat förra året har blivit lite bättre i år. De enda mörka molnen på en annars blå himmel är samma instabila prognos som alla andra på marknaden påverkas av.
–Även om el kanske är framtiden råder en osäkerhet kring vilka drivlinor som kommer att gälla närmsta tiden, hur bilarna kommer att finansieras, och hur distributionsnätet kommer se ut, säger Bernt Schmidt.
Det gäller då, enligt Schmidt, att hålla många dörrar öppna för olika alternativ, oavsett åt vilket håll som utvecklingen går.
– Subaru har många elbilar på väg in samtidigt som vi behåller bensin och etanol, varav den senare sparar mycket pengar på skatten, samtidigt som bilen är billigare än en elbil, menar han.
Beträffande distributionsnätet finns än så länge inget agentavtal planerat för Subaru.
När det gäller GA-resultatet är han nöjd.
– Det känns bra. Ungefär som förra året. Det är väl egentligen ingenting som vi har problem med. De utmaningar som vi har delar vi med alla andra, säger han.
Förra året saknade återförsäljarna bilar att leverera.
– Våra leveransproblem som vi hade förra åren är nu lösta och alla återförsäljare har så många bilar som de vill ha, säger Bernt Schmidt.
Men även Subaru påverkas av de många utmaningarna på marknaden.
-Privatmarknaden, som är viktig för oss, har minskat drastiskt precis som ränteläget har påverkat privatleasing som också minskat, men Subaru har ändå från 2023 till 2024 ökat stort i både i volym och marknadsandel säger Bernt Schmidt.
Att Subarus generalagent får bäst betyg av alla för relationen med återförsäljarföreningen gläder Bernt Schmidt.
– Vi har ett väldigt gott samarbete. Förra våren hade vi också förmånen att få åka till Japan och besöka fabriken med återförsäljarna och det känns att det finns en stark gemenskap mellan representanterna från fabriken till Subaru Nordic och återförsäljarna. Det betyder väldigt mycket, säger Bernt Schmidt.
Han noterar också att Subaru ligger etta i AutoIndex-listan hos Vi Bilägare med Sveriges nöjdaste bilägare.
– Vinst hela vägen, trots att vi är ett litet märke. Kunderna är väldigt trogna, säger Bernt Schmidt.
Text Maria Eriksson Foto Fredrik Stehn