Suzuki parerade svårt år
SUZUKI
Christian Törnblom, märkeschef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?
– Det totala betyget. Trots ett jättesvårt år där försäljningen backar håller vi oss väl över ytan. Det syns att vi bibehåller en bra kontakt med ÅF-nätverket och ÅFF.

Vad är du mest missnöjd med?
– Att vi inte lyckades på företagssidan.

Vad tänker du vässa till nästa år?
– När det gäller våra planers effekter på enkätresultatet kommer vi till exempel kunna se positiva effekter på företagsfrågorna och utbildningsfrågorna.
Suzuki gör ett relativt starkt resultat trots fjolårets utmaningar då resurserna fick styras över till försäljningsinsatser på kort sikt. GA är kvar på nästan på samma poäng och backar två platser till en sjätteplats.
– Att sjunka på index var inte det vi föresatt oss, men det har varit ett jättetufft år. Att vi då ändå ökar lite i poäng, ja, det är jag lite nöjd med, även om det finns frågor som jag inte alls är nöjd med, säger Suzuki Sveriges märkeschef Christian Törnblom.
Marknaden bromsade in och försäljningen sjönk kraftigt. Suzuki fanns inte heller som tidigare med i Sveriges Kommuners och Regioners upphandlingsaffär via Adda. Lagren växte och GA såg det som nödvändigt att prioritera företagssatsningen.
Trots påfrestningarna kvarstår många goda betyg, och några siffror ökar. Suzuki ligger i delad topp på listan över hur GA organiserar ekonomi och administration, och medan garantierna utgör en huvudvärk för många märken ökar Suzuki till strax över 5 i medelbetyg på frågan om enkelheten i garantiadministrationen.
Hur man tar sig an olika kvalitetsproblem och andra problem har också gått framåt. Det sistnämnda kan möjligen förklaras av mer personal på säljsupportsidan, resonerar GA.
Det betyg som sjunker mest är marknadsföringen inom området servicemarknad. Generellt inom servicemarknadsfrågorna ligger GA bra eller hyfsat till, men här går Suzuki från ett bra betyg till något under medel.
Varför sänker handlarna betyget på marknadsföring inom servicemarknad så tydligt?
– Marknadskommunikationen är kopplad till omsättningen och när den sjunker går resurserna ned.
Samtidigt hände det positiva saker inom området. Märket infördes tre års fri service. En av ÅFF:s reflektioner kring tappet är att det har att göra med Suzukis marknadsföringsmodell, att det knappt finns några nationella kampanjer. I stället får ju ÅF en peng för att sköta marknadsföringen lokalt.
Kan det vara så att ÅF-kåren ville att ni skulle göra mer reklam för servicesatsningen?
– Klart är att införandet av tre års fri service är en stor satsning och något väldigt bra att berätta om. Kanske framförde vi inte detta tillräckligt tydligt.
Företagsaffären ger fortsatt relativt svaga betyg, trots en utlovad satsning.
– Vi mäktade inte med att stötta ÅF:s företagsaffär. Men planen ligger fast, och vi ser det snarare som en försening än ett misslyckande. Vi har rätt personal och en bra strategi. Vi har identifierat vissa målgrupper och hur vi ska bearbeta dem. Det ska ske regelbundet, metodiskt och inkludera utbildning, säger märkeschefen.
Han tillägger att han är positiv inför nästa års enkät då tre års fri service och företagssatsningen redan börjar ge effekt.
Betyget på hur ÅF-kåren bedömer samarbetet mellan GA och ÅFF är fortsatt imponerande och når nästan upp till 5,0 i medelbetyg.
– Vi tänker ofta på vad förändringarna vi gör betyder för ÅF. Enkelt och tydligt ska det vara, säger Christian Törnblom.
Text & foto Rickard Jakbo
ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

ÅFF efterlyser företagssatsning
FF: s ordförande är i stort sett belåten med Suzukis begränsade tillbakagång på index. Men han hade önskat mer arbete gentemot företag under året som gick.
Han tycker egentligen att det är svårt att dra några slutsatser innan han får se placeringen. Men kritisk är han inte.
– Vi är väl nöjd, säger Mattias Dahlgren, som till vardags är vd för Mabil i Östersund.
Betygen på hur man tar sig an olika problem, till exempel kvalitetsproblem, har ökat rätt bra. ÅFF-ordföranden kopplar detta till en bra grundkvalitet på bilarna.
– Kanske är det så enkelt att det finns mer tid för nya problem som uppstår när vi har en bra grund att stå på?
Det betyg som sjunker mest är marknadsföring inom servicemarknad. Paradoxalt nog kan detta ha att göra med en positiv förändring, satsningen på tre års fri service.
– Det kanske skapar några frågetecken hos oss handlare. Det kan ta lite tid att vänja sig vid ett nytt koncept. I stället för att vi bara gör en service och tar betalt blir det nu lite mer administration. Allt är positivt för kunderna men det blir lite mer jobb och lite mindre intäkter för oss. Att vi har en begränsad central marknadsföring kan också väga in här.
ÅFF utesluter inte att Suzuki hade kunnat göra mer inom företagsaffären, speciellt med tanke på att man fick in laddhybriden A-cross under 2022 som riktar sig mot företag. Frågan har blivit allt viktigare sedan märket föll ur kommunernas upphandlingsbolags Addas ramavtal.
– Det slog hårt mot många av oss ÅF. Detta skulle GA motverka med en tydlig satsning mot företag. Men en sjunkande marknad och kanske lite svagt jobb från GA har gjort att det inte har lyft. Men jag vet att det jobbas hårt med denna fråga.
Enkelhet och tydlighet är ett återkommande mantra från GA. ÅFF-ordföranden bekräftar att denna filosofi har etablerat sig.
– Modellen med en stor frihet för oss handlare fungerar bra. Det är också en tajt organisation som jobbat länge tillsammans och det är klart att det märks i kommunikationen mellan ÅF och GA.
Text Rickard Jakbo