Maskineriet varvar upp igen – VW tillbaka i tätklungan
VW
Sten Forsberg, märkeschef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?
– Att vi nu äntligen kan hissa alla segel igen och köra på för fullt och naturligtvis att återförsäljarna svarar upp på omställningen och verkar tycka att det känns riktigt bra igen. Det har naturligtvis varit väldigt tråkigt de senaste åren att inte kunna jobba på det sätt vi vill, men det fanns inte möjligheter helt enkelt, så det känns jättekul nu att vindarna har vänt.

Vad är du mest missnöjd med?
– Vi kan ju fortfarande bli bättre på en del punkter, betygsskalan går ju till 6 och vi är inte i taket än. Vi är egentligen inte nöjda förrän vi är högst upp på alla pallar. Vi fortsätter kämpa på, med dialog med rådet och med återförsäljarna, för att utveckla den gemensamma affären. Vi vill ha toppscore över hela linjen.

Vad tänker du vässa till nästa år?
– Vi låg lite lägre på några bitar inom utbildning, det måste vi jobba med. Med fabrikens hjälp måste vi fortsätta att bli bättre, inom både hårdvara och mjukvara. Elektrifierade bilar, uppkopplade bilar, alla appar – allt det här måste fungera och vi ska vara väldigt bra på det. Det är de områden där jag vill flytta fram positionerna.
Volkswagen gör en rejäl upphämtning i årets enkät och levererar den största ökningen av alla märkena inom VW-gruppen. Efter förra årets ras är man tillbaka och lägger sig i den klart främre delen av startfältet.
Sten Forsberg, märkeschef på Volkswagen personbilar, är både nöjd och glad över VW:s starka framryckning i årets enkät.
– Det ser ju jättebra ut över lag, vi är ”back on track” och ligger kanske rentav bland topp 5 i år, säger han förhoppningsfullt och fortsätter:
– Jättekul att få ett kvitto från återförsäljarna på att de tycker det är en helt annan situation idag. Jag förstår att handlarna var missnöjda förra året, med det läge vi hade då, men desto roligare nu att det studsar tillbaka, säger Forsberg, uppenbart lättad över resultatet.
Han förklarar att de senaste åren inte har varit roliga för någon inom nätverket. Man var tvungen att stänga ner i princip hela säljsystemet, det fanns inte produktion till den enorma orderstocken man hade efter rekordåren 2021 och 2022. Från hösten 2021 och två år framåt drevs nästan inte en enda privatkampanj.
– Pandemin och efterdyningarna, kriget och eurokursen blev en svår cocktail för fabriken och oss att hantera. Det var högst medvetet att vi bromsade upp nästan all marknadsföring och alla kampanjer, trots det så sålde vi ändå mer än vi kunde producera just då. Men glädjande nog så har återförsäljarnas lönsamhet ändå fortsatt att vara stabil, säger han.
Det kan bero på att man räddat upp med begagnat, men även att den höga andelen elbilar, med högre priser, ändå givit en i stort oförändrad nybilsomsättning, trots volymtappet i antal bilar. I enkäten har frågor kring både lönsamhet och begagnat rört sig uppåt.
– I höstas bottnade vi i orderstocken. Nu är vi är mer aktiva i marknaden igen, framför allt på privatsidan och det har snabbt blivit ett jättebra gensvar. Vi tycker det är roligare, åf tycker det är roligare och vi känner nu en klart positiv trend. Det är ju så här vi vill jobba, menar Forsberg.
Produktionen och biltillgången ökar igen. Det ger sitt tydliga avtryck i enkäten: alla frågor kring just biltillgång, leveranser, leveransförseningar, har gått kraftigt uppåt med mer än fördubblade värden sedan förra året.
Även på marknadsföring, både central och lokal, liksom på kampanjer, både privat och företag, syns duktiga ökningar.
– Det här är jättekul, utbrister Forsberg, nu finns det bilar igen och vi har ju förstått och vetat att det skulle vända. Volkswagen ska ha en viss volym i marknaden. Vi har varit tydliga mot återförsäljarna att försöka behålla en så stor del av kapaciteten som möjligt. Men jag förstår att man kanske varit tvungen att dra ner lite.
Forsberg ser en stark tillväxt och ökad orderingång för Volkswagen. Det är flera nya modeller på ingång och 50 års-jubileum för Golfen, där man inte haft en kampanj på fem-sex år. Men det finns inga planer på någon el-Golf just nu, förtydligar Forsberg. Däremot fylls elbilsprogrammet ständigt på med nya modeller för olika kundbehov.
Det är inte bara den ökade biltillgången och fler kampanjer som lyfter VW i årets enkät. Ett område som också ökar är fullföljande av löften och beslutsmässighet.
– Det här är extra roligt, man tycker att våra regionchefer har befogenheter och kan ta beslut. Det är både bra och viktigt, säger Forsberg.
Betygen för organisationen som helhet; ledning, bilförsäljning, marknadsföring och servicemarknad går också stadigt uppåt.
– Bra att vi sköter oss, säger han.
Samarbetet med märkesföreningen och total nöjdhet med GA ligger också högt och går framåt.
– Vi har en stabil och grundmurad relation med åf, det finns ett ömsesidigt förtroende. Dialogen med kåren har alltid varit bra, de är snabbt med på noterna i både uppgång och nedgång. Och vi har en jättebra samsyn och samverkan med VW-rådet.
Samtidigt är det lite som ett äktenskap. Det är ju inte romantik hela tiden, menar Forsberg.
– Man måste ju kunna tåla någon frostnatt emellanåt också.
Men införandet i höstas av agentavtal har gått smidigt. Båda parter har varit väl förberedda och systemen har fungerat väl.
– Vi ställde om i november på elbilar och på fleet och åf har tagit emot det här positivt. Det har inte varit några större störningar. Det är ju viktigt att vi inte skapar nya problem för åf – det ska ju vara både enkelt och roligt att sälja bil.
Forsberg tror också att åf kommer att behålla sin lönsamhet i nybilsaffären.
– Nu är det enkelt för oss att paketera och kommunicera – vi har ju bara en prisbild, det finns inget jättestort rabattutrymme och åf slipper lagerrisken.
Begagnat är även i fortsättningen helt och hållet återförsäljarnas affär.
En viktig fråga för åf är naturligtvis märkets långsiktiga strategi. Där syns också en bra uppgång. Här är Forsberg tydlig.
– Återförsäljarna är vår huvudsakliga strategiska partner. Vi har inga tankar på omfattande direktförsäljning eller några andra varianter. Åf är vår röst, vår kanal och vårt fysiska fotavtryck i marknaden.
Till sist en liten spaning. Forsberg tror att elektrifieringen kommer att gå lite långsammare framöver med ett uppsving för laddhybriderna och att bensin och diesel även fortsatt kommer att spela en viss roll. Diesel med fyrhjulsdrift är fortfarande intressant för en del kunder, säger han.
– Vi har haft en väldigt bra start på 2024. Det kommer att bli ett spännande år och ett avstamp för framtiden, avslutar Sten Forsberg, mycket nöjd och glad med lyftet i årets enkät.
Text & foto Tomas Ulander
ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Revanschåret
Efter förra årets djupdykning då Volkswagen i princip slog back i maskin och inga utåtriktade åtgärder gjordes alls på marknaden är det nu åter full fart framåt för Volkswagens hela maskineri. Det har givit tydligt utslag i enkäten.
VW gör ett jättelyft i årets enkät och häver sig upp hela tio placeringar, från fjolårets femtonde plats och upp till årets starka femte plats.
– Volkswagen är ju vårt lokomotiv inom gruppen och en stark aktör som driver på och verkligen ligger i framkant. Det här är ett revansch-år och roligt att se att de går så starkt framåt i årets enkät, säger Tommy Andersson, Sektorchef Personbilar på märkesföreningen.
Han tar marknadsföringen som ett exempel där det gått stadigt uppåt inom alla områden. Ifjol drev Volkswagen nästan inga aktiviteter alls och svaren från handlarna blev också därefter. I år är det en helt annan respons från återförsäljarna.
– Volkswagen är bra på de flesta punkterna och det är välförtjänt att se att de presterar så bra på marknadsföring, inte minst inom lokal marknadsföring. De är duktiga och erbjuder bra lösningar för lokala aktiviteter, som ger bra effekt för återförsäljarna.
Efter ett mellanår då det varit lite stiltje är det nu full fart på utrullningen av nya modeller och kampanjer och Andersson har goda förhoppningar att 2024 ska bli ett bra år.
– Det är många lanseringar som ska ske och det är starka kampanjer på gång. Vi har nya ID.7, nya Tiguan, nya Passat och dessutom är det jubileumsår för Golf, som fyller 50 år i år.
Volkswagen hade lite bekymmer tidigare med kvaliteten på mjukvaran, uppkoppling och appar. Det har förbättrats i år, även om man enligt återförsäljarna kanske inte riktigt är i mål.
– Det har varit ett fokusområde hos fabriken och det är ju egentligen inget som man kan belasta generalagenten för. Men vi ser nu att det går i rätt riktning, det kommer ständiga uppdateringar i bilarna, så där har man verkligen tagit ett steg framåt.
Frågan om garanti och framför allt enkelhet i administrationen är ett område där hela VW-gruppen brukar hamna lite längre ner på skalan. Så är det även i år och några stora förbättringar kan inte heller skönjas.
– VW-gruppen är ju stor aktör och det kan ju vara så att Volkswagen, som är det största volymmärket, har det lite tuffare än de andra. Bitvis så finns det ju gamla system kvar och administrationen skulle kanske kunna vara lite effektivare. Där har vi en klar förbättringspunkt, säger Andersson.
Men han betonar att samarbetet med Volkswagen är mycket bra sedan länge och han slår fast:
– De lyssnar på återförsäljarna, är väldigt framåtlutade och försäljningsdrivna, vi krokar arm och driver affären framåt. Vi gläds verkligen med Volkswagen över årets goda resultat – det är välförtjänt.
Text & foto Tomas Ulander