Elektrifiering av bilar och lastbilar

Ett exempel är eftermarknaden för elfordon. Allt från krockade bilar med tillknycklade batterier till enklare servicearbeten kommer att kräva kunskap inom elsäkerhet. Där finns idag ett stort kunskapsgap att fylla och det är viktigt att alla aktörer hjälps åt, inte minst med tanke på den elektriska risken som tillkommer i jämförelse med traditionella framdriftstekniker.
MRF, Bil Sweden och SFVF har därför lanserat en ny branschstandard för säker hantering av elfordon. Den nya elbilsstandarden gäller som rekommenderat minimikrav i Sverige med målsättning att skapa säkra arbetsplatser på landets fordonsverkstäder.
Utvecklingen av nybilsförsäljningen i Sverige under 2021
MÃ¥nad | El/hybrid | Bensin/diesel |
---|---|---|
Oktober | 5 887 | 8 201 |
September | 8 885 | 8 727 |
Augusti | 6 449 | 8 543 |
Juli | 4 157 | 8 542 |
Juni | 11 458 | 15 162 |
Maj | 6 279 | 12 272 |
April | 6 787 | 10 335 |
Mars | 5 611 | 26 765 |
Februari | 2 973 | 13 141 |
Januari | 2 666 | 12 010 |
Exempel på vad vi bidrar med
MRF, Bil Sweden och SFVF har tillsammans lanserat en ny branschstandard för säker hantering av elfordon. Den nya elbilsstandarden gäller från och med nu som nytt rekommenderat minimikrav i Sverige. Målet är att skapa säkrare arbetsplatser för landets fordonsverkstäder.
För oss som branschorganisation betyder det att vi stöttar positiva åtgärder runt om i landet och att vi också förändrar vårt arbetssätt gentemot medlemmar och bransch.